Anmeldelse
Læsetid: 2 min.

Berlin er stadig på toppen af techno, lyt bare til legendariske Ellen Alliens nye album

Ellen Allien er en af de første ægte Berlin-artister. Siden 90’erne har hun redet med på storbyens bølge af kreativ udfoldelse. Hendes 10. album, AurAA, fortæller anekdoter om de dage, der foregår om natten, og som rummer øjeblikke af brutal skønhed
Kultur
2. juli 2020
Man får lyst til at fremhæve hvert eneste nummer på ’AurAA’ som et lille højdepunkt – ikke kun for albummet, men også for hele Ellen Alliens karriere.

Man får lyst til at fremhæve hvert eneste nummer på ’AurAA’ som et lille højdepunkt – ikke kun for albummet, men også for hele Ellen Alliens karriere.

Stini Roehrs

Nogle navne er nærmest umulige at sige hurtigt flere gange efter hinanden. Andre smutter lettere hidsigt ud over tungen som en technorytme. Tyske Ellen Allien tilhører passende nok den sidste kategori. Hendes nye album, AurAA, bringer den legendariske technomusiker op på et tocifret antal udgivelser.

Ellen Allien er en af de første ægte Berlin-artister. Siden begyndelsen af 90’erne har hun redet med på storbyens bølge af kreativ udfoldelse efter murens fald. Hun bruger Berlins uimodståelige aura i sin egen elektroniske musik og har i løbet af sin karriere haft perioder som fast DJ på alle byens sagnomspundne klubber.

Desuden har hun sit eget pladeselskab, Bpitch Control, hvor hun ud over sig selv både udgiver de stærke, elektroniske eksperimentudøvere Apparat og Modeselektor, kultnavne fra undergrunden som Sascha Funke og We Love samt EDM-verdensfænomenerne Paul Kalkbrenner og Ben Klock.

Så hvis man er i tvivl om, hvorvidt Berlin stadig er byen på toppen af sanselig techno, kan man egentlig bare lytte til Ellen Allien.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her