Rigt og detaljeret atlas over det skandinaviske, elektroniske lydlandskab

Atlas of Visions Pt. I & II er den hidtil mest ambitiøse samling af skandinaviske, elektroniske musikere fra pladeselskabet Northern Electronics. Den viser et unikt musikfællesskab, som rækker ud over stortalentet hos den enkelte
20. juli 2020

Endnu en gang har pladeselskabet Northern Electronics udgivet en samling, som præsenterer dets skandinaviske, elektroniske musikere. Men denne gang er det ikke bare en samling – det er en dobbeltsamling.

Atlas of Visions Pt. I & II er den fjerde og mest ambitiøse udgave af den såkaldte Scandinavian Swords-serie og rummer knap 3,5 timers musik.

I løbet af den tid bliver man – blandt forbløffende mange andre kendte og ukendte talenter – introduceret til nye numre af danske musikere som den elektroniske duo Age Coin, ambientmesteren Internazionale, storsyngende Soho Rezanejad og technogadedrengen Rune Bagge. Førstnævnte formår ovenikøbet at rage lidt op i flokken af unikke klubbangere med deres højtpitchede dansenummer »No Corner, No Devil«.

Den elektroniske musikbranche vender blikket mod nord

Det er den svenske, elektroniske musikproducer Varg, der sammen med sin landsmand og kollega Abdulla Rashim bestyrer Northern Electronics. Her har de samlet en flok ligesindede, stærkt eksperimenterende, elektroniske artister, hvis specialer spænder fra ambient lydlandskabsmaleri til abstrakt, industriel techno og totalinstallationer af noise. Northern Electronics kører et tæt, succesfuldt samarbejde med københavnske Posh Isolation, hvorfra de til Atlas of Visions Pt. I & II låner lidt Puce Mary, Age Coin, Internazionale og The Empire Line.

Det er fascinerende, hvordan det fællesskab, som opstår i lyden af skandinaviske, elektroniske musikere, rækker ud over den enkeltes stortalent. Til fælles har artisterne det ophav, som de laver deres musik ud fra, og den inspiration, de henter på kryds og tværs af hinanden. Samlet bliver det til lyden af at vokse op i bittesmå storbyer, skiftende årstider, velfærdssystemer og stor frihed, men også livslede, dårlig tilpasning til gældende normer, pessimisme og subtil samfundskritik.

Måske er det netop her, de kolde, melankolske undertoner, tager deres udspring. Og måske er det netop det, der får den elektroniske musikbranche til igen og igen at vende blikket mod nord.

Et detaljeret kort

Men en samling som Atlas of Visions Pt. I & II er også en måde at tage temperaturen på de forskellige musikeres individuelle arbejde. Nogle af bidragyderne, fx Soho Rezanejad, har tryk på karrieren – de sidste tre år i træk har hun udgivet fremragende album – mens andre ikke har leveret ny musik i et stykke tid eller først lige er begyndt at producere.

Et af de iørefaldende nye navne på Atlas of Visions Pt. I & II er The Pelican Company, som på nummeret »Temple Bells« stille og roligt fremstiller en slags reserveret og disharmonisk drum & bass. Også Tusagi, Free The ID og BHMF er hidtil ukendte spillere, der viser imponerende friskhed og energi på et i forvejen stærkt hold. Sammen med velkendte skikkelser som The Empire Line lægger de sig i superligaen af techno med følelser.

Af gengangere fra forrige samlinger kan nævnes CA2+, Evigt Mörker og Korridor. Det vokale, perkussionbaserede »Taki Path-Out« fra førstnævnte falder dog lidt ved siden af helheden. Også det langtrukne, monotone »Disintegrating« fra Ano Ton føles som en pludseligt tom, overflødig pause i den altomsluttende sanselighed, man har vænnet sig til undervejs. Men derfra kommer man alligevel hurtigt videre på turen rundt i det nordiske, elektroniske lydlandskab, som Atlas of Visions Pt. I & II tegner så rigt og detaljeret et kort over.

Scandinavian Swords IIII: ’Atlas of Visions Pt.’ (Northern Electronics)