Først drypper det bare en smule fra den overskyede himmel over Odense, men efterhånden som Molières fortælling om George Dandin skrider frem, tager regnen til i styrke og til sidst vælter det ned i tykke stråler. Alligevel fortsætter skuespillerne ufortrødent. Faktisk er det, som om regnvejret får dem til at give den et ekstra nøk op på energiskalaen, der allerede fra begyndelsen er i top.
Historien om George Dandin er egentlig ret tynd. Der er mindre kød på – og færre forvekslinger – end i de mere kendte komedier af Molière som for eksempel Tartuffe, der var på programmet i Odense sidste år. Men den samfundskritiske vinkel, der kendetegner Molières dramatik, er intakt og sætter direkte spot på de adeliges snobberi og begyndende revolutionære tanker i hans samtid.
Kasper Dalsgaard er den rige bonde George Dandin, der af kærlighed til den smukke, unge adelsfrøken Angelique (Freja Klint) har giftet sig over sin stand. Angeliques forældre, det fornemme ægtepar de Sotenville, har accepteret deres opkomling af en svigersøn for at lappe på hullerne i deres egen økonomi.
Selv om ægteskabet er indgået, har Dandin vanskeligt ved at passe ind i de adelige forhold, og da Thomas Nielsens baron Clitandre gør kur til Angelique, må Dandin indse, at han ikke taler samme sprog som de fornemme mennesker omkring ham. Bogstavelig talt. For efter at Dandin første gang har anklaget sin unge hustru for utroskab, drager han sammen med svigerfaren hen for at konfrontere Clitandre. Her begynder de to adelsmænd at knevre løs på volapyk-fransk, mens Dandin forgæves forsøger at forstå dem.
Som altid på Teatret Slotsgården er der skruet helt op for komikken, der i årets iscenesættelse langt hen ad vejen er ren falde-på-halen. I sin konfrontation med Clitandre har Dandin medbragt bue og pil, klar til et blodigt opgør med rivalen. Før han for alvor når at true sin konkurrent på livet, taber han alle pilene ud af koggeret og bruger derefter de næste mange minutter på at vælte rundt og forsøge at samle dem op på nærmest Chaplinsk vis.
En lille kanariefugl og en stærk gorilla
George Dandin blev oprindelig skrevet som en balletfarce, der kombinerede skuespil med dans og musik. Et mix, der får nyt liv i Johan Sarauw og Jacob Moth-Poulsens iscenesættelse i den gamle slotgård i Odense. Allerførste scene, mens publikum stadig er ved at indfinde sig på deres pladser, trisser Kasper Dalsgaards Dandin forelsket rundt på scenen til tonerne fra en panfløjtehvinende instrumentalversion af »My Heart Will Go On«.

Sarauw og Moth-Poulsen har i deres instruktion sat fokus på det dyriske udtryk. Hver person har et dyrisk alter ego, der afspejler sig i deres bevægelser såvel som i Olivia Hetmans outrerede, farvestrålende kostumer.
Da Thomas Nielsens Clitandre dukker op første gang – i øvrigt iført et labert, lilla velourjakkesæt med glitrende frynser og en gennemsigtig, sort blondeskjorte, der er opknappet helt ned til skridtet – synger han en version af Puccinis ultimative førsteelskerserenade Nessum dorma fra Turandot, mens han hæmningsløst flirter løs med publikum.
I deres instruktion har Sarauw og Moth-Poulsen sat fokus på det dyriske udtryk. Hver person har et dyrisk alter ego, der afspejler sig i deres bevægelser såvel som i Olivia Hetmans outrerede, farvestrålende kostumer. Angeliques far (Jonas Kriegbaum) er en brutal og mandig løve, mens hendes mor (Rebecca Rønde Kiilerich) er en vrinskende zebra.
Angelique selv, der mest af alt ligner en drøm af en gæst på et Crazy Daisy-diskotek omkring årtusindeskiftet, er iført ålestramme guldleggings med enorme benvarmere i lyserød, kunstig pels, lyserød blazerjakke og en hårbøjle med enhjørningehorn i panden, er med sin buskede hale et pudsigt mix mellem de to. Den fortabte George Dandin er som en forsvarsløs kanariefugl i sit knaldgule jakkesæt, mens Clitandre både i kropssprog og lyde mimer en gorillas overlegne attitude.
George Dandin bliver i Teatret Slotsgårdens iscenesættelse til let og latterfremkaldende sommerteater. Det er afgjort for de højenergiske skuespilpræstationer og humoren, at man skal tage turen til Odense. Og når de kan gøre det så overbevisende i silende regn, så kan man kun gisne om, hvor festligt det kan blive på en solskinsdag.
’George Dandin’. Tekstforlæg: Molière. Instruktion: Johan Sarauw og Jacob Moth-Poulsen. Kostumer: Olivia Hetman. Medv: Kasper Dalsgaard, Freja Klint, Thomas Nielsen m.fl. Spiller på Teatret Slotsgården til den 29. august og ved Kunsten i Aalborg den 1.-5. august.
Det er altid så sjovt og festligt i Slotsgården.