Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Der er tryk på kedlen i den sydkoreanske zombiefilm ’Peninsula’

Yeon Sang-ho har med ’Peninsula’ lavet en energisk og velkoreograferet zombiefilm, der foregår, efter at en virusepidemi har lagt den koreanske halvø øde
En tidligere soldat, Jung-seok (Gang Dong-won), forsøger at overleve i et zombieinficeret Sydkorea i actionfilmen ’Peninsula’. Foto: UIP

En tidligere soldat, Jung-seok (Gang Dong-won), forsøger at overleve i et zombieinficeret Sydkorea i actionfilmen ’Peninsula’. Foto: UIP

Kultur
30. juli 2020

Jeg kan ikke helt finde ud af, om det er en genial strategi eller aldeles upassende, at den sydkoreanske zombiefilm Peninsula har dansk premiere lige nu. Genial, fordi den handler om en virus, en epidemi, som har forvandlet titlens koreanske halvø til en ødemark befolket af zombier, og dermed rammer lige ned i tidens store emne: coronakrisen.

Upassende af præcis de samme grunde. For har vi virkelig brug for at blive mindet om, at vi selv står midt i en verdensomfattende krise, der godt nok ikke forvandler folk til zombier, men forårsager både xenofobi, sygdom og død?

Det er dog ikke selve epidemien og dens uvæsen, der er omdrejningspunktet for Yeon Sang-hos film. Peninsula er en slags efterfølger til samme instruktørs hæsblæsende og opfindsomme Train to Busan (2016) og foregår mestendels fire år senere, hvor den del af Sydkoreas befolkning, der ikke er enten døde eller blevet til zombier, nu lever som udskældte flygtninge i de omkringliggende lande.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her