Årets Strøm Festival mindede om, at musik kan få én til at føle, at intet er galt

Benspænd kan være et kreativt boost. Begrænsninger kan åbne nye døre i den kunstneriske proces og føre kunstnere nye og uforudsete steder hen. Men mon ikke de fleste hellere havde været foruden det benspænd, COVID-19 må siges at være for de danske musikere, spillesteder og musikfestivaler? Det føles formentlig mere som en benamputation, hvis man som Strøm Festival allerede havde programmet klar, da smitten lukkede landet ned, så alt det planlagte måtte annulleres, og arbejdet begynde forfra.
I sit 14 år lange liv har den danske organisation for elektronisk musik Strøm altid været optimistisk og opfindsom i dens dedikerede arbejde med at sprede sin begejstring for det elektroniske musikmiljø i Danmark. Det gælder bestemt også i år, hvor festivalen ikke bare er formet af COVID-19. Strøm har ligefrem valgt at lade corona være en form for tema. Eller som festivalen selv formulerer det, er omdrejningspunktet for de fire dages musikprogram i 2020: »Hvad den (coronaen, red.) har betydet for det elektroniske musikmiljø herhjemme, og hvordan vi sammen kan bevæge os fremad.«
Ønsker du at kommentere artiklerne på information.dk?
Du skal være registreret bruger for at kommentere.
Log ind eller opret bruger »