Årets Strøm Festival mindede om, at musik kan få én til at føle, at intet er galt

Den nedjusterede og delvist virtuelle udgave af årets Strøm Festival afsøgte mulige alternativer for den elektroniske musik i en tid, hvor en dum virus forbyder, at man danser tæt og mange sammen
Den elektroniske musikfestival Strøm inviterede i 2019 til to timers elektronisk livesæt med SØS Gunver Ryberg i Frederiksberg Svømmehal. Den danske stjerne var tilbage i 2020-versionen af festivalen, der dog var stærkt præget af COVID-19.

Flemming Bo Jensen

17. august 2020

Benspænd kan være et kreativt boost. Begrænsninger kan åbne nye døre i den kunstneriske proces og føre kunstnere nye og uforudsete steder hen. Men mon ikke de fleste hellere havde været foruden det benspænd, COVID-19 må siges at være for de danske musikere, spillesteder og musikfestivaler? Det føles formentlig mere som en benamputation, hvis man som Strøm Festival allerede havde programmet klar, da smitten lukkede landet ned, så alt det planlagte måtte annulleres, og arbejdet begynde forfra.

I sit 14 år lange liv har den danske organisation for elektronisk musik Strøm altid været optimistisk og opfindsom i dens dedikerede arbejde med at sprede sin begejstring for det elektroniske musikmiljø i Danmark. Det gælder bestemt også i år, hvor festivalen ikke bare er formet af COVID-19. Strøm har ligefrem valgt at lade corona være en form for tema. Eller som festivalen selv formulerer det, er omdrejningspunktet for de fire dages musikprogram i 2020: »Hvad den (coronaen, red.) har betydet for det elektroniske musikmiljø herhjemme, og hvordan vi sammen kan bevæge os fremad.«