Lyrikkens mysterier løser sig ikke for Nicklas Sahl

Debutalbummet ’Unsolvable’ er et direkte indblik i den nye, danske popdreng Nicklas Sahls dannelsesrejse. Men hvor hans musikalske talent er kommet godt fra start, befinder sangskrivningen sig stadigvæk hjemme i hans eget hoved
14. august 2020
De 11 numre på Nicklas Sahls debutalbum Unsolvable fungerer ligesom en slags instagram-grid, hvor små, kvadratiske udsnit tilsammen danner et muskuløst idealbillede på en ny, dansk popstjerne anno 2020.

Petra Kleis/ Warner Music

De har samme spinkle bygning, samme lysende klare knappenålsøjne, samme straks-forførende stemme. Den nye Mads Langer, bliver han kaldt. Men der er ikke tale om en kloning. For selv om 23-årige Nicklas Sahl er skudt gevaldigt i vejret på det sidste, er det tydeligt, at han stadig er lillebror til den garvede, danske singer/songwriter-stjerne. På sit debutalbum, Unsolvable, holder Nicklas Sahl fint trit med familietraditionen på den danske guitarpopscene om at træde ud på sin egen livsvej – men her har han trods alt endnu ikke overhalet Mads Langer.

Vokseværk

Det er faktisk storebror Langer, der så at sige har opfostret Nicklas Sahl. I 2016 satte han gang i en konkurrence på sin instagramkonto, hvor den, der lavede den bedste coverversion af et af hans største hits, fik lov til at optræde med ham på sommerens Grøn Koncert i Aarhus. Den konkurrence vandt Nicklas Sahl overlegent. Ud over at optræde side om side med Mads Langer foran 30.000 mennesker fik Nicklas Sahl også anerkendende ord fra sit idol med på vejen. Det satte gang i karrieredrømmene for den dengang blot 19-årige Sahl, der siden har drysset et konfettispor af iørefaldende singler efter sig. Sidste år udgav han så det anmelderroste minialbum Planets, som en slags forskud på sin ’rigtige’ albumdebut, der er Unsolvable. Sahl lider tydeligvis af intenst musikalsk vokseværk.

Unsolvable virker Nicklas Sahl, som om han har travlt med både at ville lægge sig i forlængelse af og tage afstand fra Mads Langer. Nummeret »A Friend Like You« er let at tolke som en besked til Langer, der handler om at takke ham for alt det, han har gjort, men også at træde ud af hans skygge. Samtidig er det et nøglenummer, hvor Sahl fortæller direkte om sin egen personlige dannelsesrejse. »Dear mr. popstar, you’re my only friend / when they played you on the radio it changed everything« osv.

Ingen tvivl om, at Nicklas Sahl er i god popform. Melodierne starter in medias res, og hans breaks er placeret som små cliffhangere de rette steder. De 11 numre på Unsolvable fungerer ligesom en slags instagram-grid, hvor små, kvadratiske udsnit tilsammen danner et muskuløst idealbillede på en ny, dansk popstjerne anno 2020.

Man må dog ikke håbe, at dannelsesrejsen er slut for Nicklas Sahl. For selv om hans musikalske talent lader til at være kommet godt op i omdrejninger, er der lang vej igen for lyrikken. Hvor Mads Langer formår at løfte den gamle kliché om sangskriveren som en vandringsmand med sin guitar på ryggen, og at gøre vandringen til en form for konstant pågående undersøgelse af det land, han er født og opvokset i, befinder Nicklas Sahls sangskrivning sig stadig hjemme i hans eget hoved. Hans tekster forsøger at gå til temaer som opvækst, venskaber og kærlighed på reflekterende vis – men mangler en snert af den åbenhed og eksistentielle undren, der lurer hos Langer, og før ham artister som Steffen Brandt og Lars H.U.G. For at løse lyrikkens mysterier må Nicklas Sahl nok prioritere at få nogle flere kilometer i benene i de kommende år.

Nicklas Sahl: ’Unsolvable’ (Warner Music)