Fra stolene til Peter Sommer-koncert: Dansk selvundertrykkelse har aldrig haft bedre kår

Peter Sommer og hans strålende band Tiggerne gav koncert i et udsolgt Store Vega med alle indlagte coronabegrænsninger på plads. Det var en god koncert. Men det var også intimitet med indlagt afstand i et koncertrum, der føltes for stort til os
Da naboen på stolerækkerne strejfer mit lår, er det som at få stød. Hvilket paradoks, at være til en rockkoncert – som her med Peter Sommer på Store Vega – hvor det fysiske aspekt, den vanlige skubben og masen mellem svedige kroppe er et chok fra et svundet eventyr. En tabt fortælling fra dengang, hvor liveoplevelsen var et refugium fra kontorlivet.

Christian Larsen

1. september 2020

Modstand kan være godt – også i musik. Tænk bare på Beach Boys og Beatles, der konkurrerede om at lave den bedste musik tilbage i de sene 1960’ere. Ud af det kom mesterværkerne Pet Sounds og Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band. Interne stridigheder skaber også vigtige værker, tænk bare på, hvor stor en plade Fleetwood Mac fik ud af deres indbyrdes kærlighedskvaler under indspilningen af Rumours.

Men en usynlig modstander på mikroskopisk niveau er en anden snak. Ikke mindst, når det ikke kun er en friktion, der opstår af modstanden, men også afstand, der fremtvinges. Ja, så er vi i ukendt territorium – også hér i Store Vega søndag aften, hvor den feje coronavirus har tvunget arrangørerne til at lave en rent siddende rockkoncert. Smag lidt på de to ord »siddende rockkoncert.« De tåler dårligt hinandens naboskab.