En afrikansk superhelt går direkte i hjerte og knogler

Nigerianske Burna Boy er lige så optaget af sit eget ego som af panafrikansk stolthed, men det ændrer ikke ved, at hans femte, fyrige album helt ubesværet skruer op for lytterens indre termostat
4. september 2020

Nigerianske Burna Boys nye, femte, fyrige og strålende album Twice as Tall er et harmonisk, melodisk vederkvægende og rytmisk pirrende bekendtskab.

Det dunker så også i et spændingsfelt mellem ego-boosting og afrofilantropi. Og det starter med en sang om hovedpersonens storhed. Dernæst følger en hymne til panafrikansk samhørighed og sort stolthed. »It’s important how you look at yourself and you view yourself,« lyder det med executive producer Diddys (tidligere kendt som Puff Daddy) stemme. »We from the same tribe / It’s Black love.« Og senere namechecker Burna Boy den nigerianske sangerinde, sangskriver, menneskerettighedsaktivist og politiker Onyeka Onwenu.

Som en ledsager til albummet kan man købe tegneserien The Secret Flame, der positionerer Burna Boy som de afrikanske ånders udvalgte på jorden, nærmere bestemt Orunmilas avatar. Dét er visdommens ånd ifølge yoruba-religionen, en oldgammel, oprindelig afrikansk religion, som Beyoncé også refererer til på sit aktuelt hypede, visuelle album Black is King.

Det er en sund genopdagelse af rødderne, der viser sig med fornyet intensitet i disse tider. Man finder den også i superheltetegneserien og -filmen The Black Panther. Og ligesom hos Beyoncé oplever man også her et kryds mellem selvoptagelse og kollektiv ansvarlighed, som kan virke umage.

»Vi må frarøve ham hvert et gram af selv, stolthed eller ego,« siger ånderne om Burna Boy i tegneserien The Secret Flame. Kun gennem egoopløsning kan han opnå storhed, men derefter genoprettes egoet til overmål. Ja, han kalder sig selv Oluwaburna – yoruba for gude-Burna – på Twice as Tall.

Sang på yoruba og engelsk

Hvis du har brug for varme og positivitet, så lad trygt 29-årige Damini Ebunoluwa Ogulu alias Burna Boy og hans medsammensvorne fifle med din indre termostat. Det er en vestafrofuturistisk musik med rytmik, der klinger helt umiskendeligt af træ, ikke computer – selv om de sikkert er programmerede dér.

Inspirationskilderne kommer fra begge sider af Atlanterhavet. Her er jamaicanske dancehall- og puertoricanske reggaetón-beats såvel som hiphop-grooves og boblende USA-popfraseringer komplet med autotuning. Men her er også afropop, der trækker på den harmonisk lyshjertede og spjættende tradition fra Ghanas highlife og yoruba-kulturens jùjú-musik. Og her er en rytmisk rislende kompleksitet, der refererer til Burna Boys hjemlands afrobeat-tradition, der igen peger tilbage på den synkoperede nigerianske fuji-musik og før den de yoruba-funderede apala- og sakala-genrer.

Ikke et hofteled usmurt

Burna Boy synger på både engelsk og yoruba, det vestafrikanske sprog, der især tales i det sydvestlige Nigeria. Og hans stemme smyger sig sprød, dansende og flydende gennem sangene. Og når den på åbningsnummeret får følgeskab af uforlignelige, 60-årige, senegalesiske Youssou N’Dour, ja, så er der ikke et øje tørt eller et hofteled usmurt – i hvert fald ikke her i husstanden.

Med som gæster er også grime-kongen Stormzy og Coldplays Chris Martin.

Meget af tiden er vi tekstligt også bare nede i hverdagen, hvor der altid er nye problemer. Eller vi er i minderne, hvor Burna Boy som hashdealer løber fra politiet.

Musikken er produceret af et mix af fortrinsvis nigerianske, men også et par amerikanske producere. Executive producer Diddy har sikret, at Twice as Tall er et moderne, men traditionsbevidst mix og et mangefarvet, men homogent flow af medrivende panafrikansk soul og boblende afropop. Det er trommevisdom og sjælebalsam, folkens, opdateret til en ny tid – vores alle sammens.

Burna Boy: ’Twice As Tall’ (Atlantic Recording Corporation/Warner)