Læsetid: 5 min.

Bizart, at kvinderne i ’Come Fly Away’ bare venter på at blive taget på takt tre og fire

Den Kongelige Ballets dansere viser overskud og danseglæde i ’Come Fly Away’, men ballettens kønsstereotyper er massive. Og nationalscenens eksperimenterende kompagni Corpus får aldrig vristet dansen fri af gulvtæppet i ’Home #1’
»Solisten Emma Riis-Kofoed lader sig lokke af den høje, franske danser Mathieu Rouaux, der danser med lange, lette opspark. Han har en fascinerende gangsterråhed – i hvert fald indtil hans machokoreografi går over grænsen og bliver voldelig.« Det er bizart, at kønsstereotyperne er så massive hos Den Kongelige Ballet, skriver Anne Middelboe Christensen.

»Solisten Emma Riis-Kofoed lader sig lokke af den høje, franske danser Mathieu Rouaux, der danser med lange, lette opspark. Han har en fascinerende gangsterråhed – i hvert fald indtil hans machokoreografi går over grænsen og bliver voldelig.« Det er bizart, at kønsstereotyperne er så massive hos Den Kongelige Ballet, skriver Anne Middelboe Christensen.

12. september 2020

»Let’s Fall in Love,« synger Frank Sinatra, så de malede muser i loftet over Gamle Scene smiler med. Den legendariske sangstemme vælter ud af højttalerne. Imens jammer Chris Minh Dokys Bigband veloplagt i lækker musikleg live på bagscenen – og Den Kongelige Ballets dansere smyger sig på forscenen i natklubdans og lir. Jo, man har meget lyst til at give efter og lade sig forelske i Come Fly Away.

Den Kongelige Ballets dansere er så teknisk dygtige og så fulde af danselyst, at deres glæde smitter – og musikerne spiller forførende godt. Danserne har været voldsomt savnet i det forløbne corona-halvår. Konkret har de været sendt hjem fra Det Kongelige Teater med hvert deres stykke dansevinyl til køkkengulvet.

Her har de kunnet træne med skærmcoaching hver for sig. Men nu er disse kropskunstnere så lykkeligvis tilbage på Gamle Scene  – parate til at folde sig ud foran dansepublikummet i plysset med desinficerede armlæn og røde bånd hen over de pladser, der ikke må sælges.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Malou Lauridsen

Come Fly Away er jo så ældre end det moderne fyord kønsstereotyp og er fra en tid før det blev moralsk forkasteligt at kvinder og/eller mænd gjorde nogle bestemte ting i underholdning.

Måske Anne Christensen burde skrive sit eget teaterstykke eller forestilling hvor ingen er stereotype (efter hendes subjektive holdning selvfølgelig).