Anmeldelse
Læsetid: 5 min.

Esben Smed er en Hamlet, der handler, men tragedien udebliver i tragedien over dem alle

Det Kongelige Teaters ’Hamlet’ er for alle. Letforståelig og prangende. Men den efterlader en del ubesvarede spørgsmål
Esben Smed er en forrygende Hamlet på Skuespilhuset. Men iscenesættelsen er noget udvendig.

Esben Smed er en forrygende Hamlet på Skuespilhuset. Men iscenesættelsen er noget udvendig.

Emilia Therese

Kultur
15. september 2020

Esben Smed har os i sin hule hånd, lige fra første øjeblik han springer ind på scenen i Skuespilhuset som Hamlet. Her fremsiger han straks en af rollens store monologer:

’Hvad er et menneske, hvis al dets gavn / af tiden er at sove og at æde? / Et dyr og intet mer…’

Esben Smeds Hamlet ser os lige i øjnene. Han er en begavet og moderne prins. En energisk ledertype. En overlegen strateg og en uforudsigelig performer, der spiller vanvittig, når det bedst betaler sig. Fysisk flintrer han rundt fra heftige forførelsesscener nede på gulvet til krumspring op i vindueskarmene og til groteske moves i karikerede festdanse.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Det, der kendetegner en god anmeldelse - og et kærligt velkommen tilbage til Anne Middelboe Christensen - er, at man kan læse igennem den og se, hvad man selv vil elske, når det ikke falder i kritikerens smag.
Jeg er ikke så meget for de udbredte tendenser til følelsesdyrkelse. For mig har teatret altid været et sted med vidt åbne sanser til refleksion, og jeg fornemmer, at det er den vej, skuespilchefen har bevæget sig. Så selvom jeg ærlig talt synes, at vi drukner i Hamlet igennem de seneste mange sæsoner, er dette én, jeg vil sætte ret meget i bevægelse for at komme til at se.