Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Fraads stordebuterer med konceptalbum, der optør de indefrosne emoaktiver i moderne rap og r&b

Den danske duo Fraads har lavet et fantastisk fantaserende konceptdebutalbum. Det fortæller i sanselige lyriske vendinger om en ung mands kærlighedsliv, der forvirrer og forvitrer – imens nutidens kølige klanglighed nynner med
Der hviler en følelse af kreativ frihed og dybt kammeratskab over Fraads’ mangefarvede debut, skriver musikredaktør Ralf Christensen.

Der hviler en følelse af kreativ frihed og dybt kammeratskab over Fraads’ mangefarvede debut, skriver musikredaktør Ralf Christensen.

Mads Salsa

Kultur
4. september 2020

Personligt er jeg aldrig kommet til at tænke på Gasolin’, når jeg har hørt et hiphopdebutalbum. Men referencen popper op et sted i de irrede hjernevindinger og stryger ind på lystavlen under den smukke, klaverspillede og cellostrøgne ouverture til den danske duo Fraads’ fremragende debutalbum FRaaaDS.

Og det er nok bare måden, hvorpå en særlig akkord lander, der får mig til at tænke på Gasolin’s mesterværk Efter endnu en dag fra 1976. Men referencen passer på et album, der slægter 70’erne på med sin syrede lyrik og i dét, at det er et konceptalbum. Fraaads følger en ung mand, der er »fuldkommen opslugt af sine følelser, drifter og indre stemmer«, som der står i pressemeddelelsen.

Den danske duo består af sangskriver, tekstforfatter og forsanger Papa Erotic alias Frederik Møller Espersen og producer og sangskriver David Engelbrecht Simonsen. Og de bevæger sig med stort egensind og ubekymret lovløshed gennem tidens hiphop og r&b.

Retur til urhavet

Der dyrkes en magisk realisme i teksterne, for eksempel med visioner om at vende retur til urhavet:

»Luft i mine gæller/ Ingen luft mellem mine fingre/ Ved at mutere.«

Og i en anden sang:

»Dybhavs pilates, er du fra Atlantis/ Ned til bunden af dig.«

Og hovedpersonen kravler ind under huden på sin elskede.

Der er flere magiske væsener. Vampyrtænder, en dragekvinde og – vistnok – en trold:

»Med den ene hånd mod skyen og den anden ned mod jorden og det tænder mig,« rapper Espersen.

»Jeg er født ude i skoven ah
Du er født oppe foroven ah
I skar min hale af og gav mig overtøj
Til den dag i dag har jeg ikke prøvet at sove
Så vi stoler ikke på jer.«

Og kærligheden forandrer sig, den kompliceres. Der er ridser i hovedpersonens arme, han noterer sig ekskærestens aftryk i sengen og i hans næsebor duften af  hendes t-shirt.

»Nu er du ikke med mig
Flyv, baby, flyv.«

Foto: Mads Salsa

Foto: Mads Salsa

Et hypersanseligt ocean

I tidens moderne spartanske klangrum finder de et inderligt fællesskab, de vrider en følsom væren ud af nutidens rapkonsensus. Hør bare Espersens følsomme rap og sang om overgivelse på »Blind lyst«, der ruller hen over et grundbeat, der er hentet fra trap-hiphoppen – som ellers traditionelt set handler meget mere om ego og narko.

Og der er den besværgende troskabsballade »To perler«:

»Hvor jeg ligger, hvor jeg går
Du ved godt, hvor jeg står
For evigt,« synger Espersen i kor med sig selv. Det er decideret gribende.

»Gi mig noget stærkere,« nyder godt af en smukt, mildt Ryuichi Sakamoto-farvet klaverintro. Mens den – da den når vers og omkvæd – låner fra amerikanske Frank Oceans kreative minimalisme og sprøde, følelsesneutrale sangstemme, men også strejfer den canadiske popstjerne The Weeknds følelsesforfrysninger.

»Gi mig noget stærkere
Bange for at ikke kunne mærke mere.«

Her som så mange andre steder optør Fraads de indefrosne emo-aktiver i moderne rap og r&b, så vi pludselig står i et højemotionelt og hypersanseligt ocean:

»Læg din læbe på min
Og pas på du ikke ryger igennem mig
Min hals er fyldt med steder man kan gemme sig,« lyder det i samme sang.

Mangefarvet, kreativ frihed

Der hviler en følelse af kreativ frihed og dybt kammeratskab over Fraads’ mangefarvede debut. Frederik Espersen henter inspirationer mange steder som rapper og sanger, og det gør David Engelbrecht også som producer. Varme analoge synthklange skyder massive romantiske følelser ind i sangene, og trompet, cello og harpe tvinger noget kødeligt skrøbeligt ind i elektronikkens binære præcision. Og i flere af duoens kompositioner passerer nuet, 70’erne, 80’erne og 00’erne revy på forskellig vis.

Sidstnævnte årti spøger i »Fiskemanden«, hvor der er mindelser om Nik & Jays kækt hoppende rapstil. Men Fraads’ verden er gennemsyret af frit fabulerende, billedstærk og egensindig lyrik helt uden nævnte stjerneduos posering.

Heller ikke Nik & Jays opgør med janteloven synes at interessere Fraads. Til gengæld lever og skaber de, som om der altid kun er én dag tilbage.

En bemærkelsesværdig debut.

Fraads: ’FRaaaDS’ (Sony Music)

Fraads spiller to siddende koncerter i Store Vega, Kbh. 25.9.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her