Læsetid: 7 min.

J.K. Rowlings nye roman er en rasende og velkomponeret feministisk krimi

Med sin nye roman ’Ustyrligt blod’ råber J. K. Rowlings: Glem aldrig, hvad kvinder udsættes for, og vær beredt
Det er ikke så overraskende, at J.K. Rowling nogle gange står i flammer i debatten om køn på internettet. Alene i ’Ustyrligt blod’ er der feministisk brændstof nok til at gøde ilden fra 1970’erne langt ind i det nye årtusinde.

Det er ikke så overraskende, at J.K. Rowling nogle gange står i flammer i debatten om køn på internettet. Alene i ’Ustyrligt blod’ er der feministisk brændstof nok til at gøde ilden fra 1970’erne langt ind i det nye årtusinde.

Christophe Ena

25. september 2020

Hvis man bare har lyttet til omtalen af handlingen i J.K. Rowlings nye krimi, som hun skriver under pseudonymet Robert Galbraith, så kunne man godt få den tanke, at den verdensberømte forfatter leder efter et slagsmål. Midt i en shitstorm, hvor hun bliver beskyldt for transfobi, fordi hun insisterer på eksistensen af biologisk defineret køn, udgiver hun en krimi, hvor en seriemorder klæder sig i dametøj, når han samler sine kvindelige ofre op, hvorefter han holder dem fanget i sin kælder, voldtager, ydmyger og lemlæster dem, inden han slår dem ihjel.

Men sad man helt woke og klar til at blive forarget over J.K. Rowlings indskrænkede udskamning af LGBTQ-samfundet, så kan man godt putte pistolen tilbage i bæltet igen. Den form for direkte transfobi finder man ikke i den nye roman i serien om privatdetektiven Cormoran Strike. Men J.K. Rowling har bestemt heller ikke skiftet standpunkt, når det gælder biologisk køns betydning.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Poul Anker Juul
  • erik pedersen
  • Nike Forsander Lorentsen
Poul Anker Juul, erik pedersen og Nike Forsander Lorentsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Malou Lauridsen

Tak. Vi har hørt det. Rowling er træt af mænd der identificerer sig som kvinder. Faktisk forekommer hun nærmest besat af dem hvilket man kan undrer sig over. Selvom karakteren ikke er en transperson men blot bruger dametøj som dække kan det undrer at hun igen går den vej.

Cecilie Nissen Jøhnk, Anna Anna, David Zennaro, Dennis Jørgensen og Troels Ken Pedersen anbefalede denne kommentar
Ole Arne Sejersen

Rowling fortsæter på modig vis at forsvare sit evolultionsbaserede syn på mænd og kvinder.
Anomalier interesserer hende ikke.
Midt i disse identitetspolitiske tider en beundringsværdig holdning.

Lubitza Hanuska Vesterdal, Peter Breum, Inger Nilsson, Hans Larsen, Birgitte Gøtzsche, Mette Eskelund, erik pedersen, Nike Forsander Lorentsen, Bent Nørgaard, Nanna Kinch og Anina Weber anbefalede denne kommentar
Malou Lauridsen

Evolutionsbaserede? Fortæl endelig Sejersen. Hun har jo primært grimme holdninger til mænd der gerne vil være kvinder fordi hendes feminisme ikke kan rumme dem. Hvordan er det evolutionsbaseret?

David Zennaro, Dennis Jørgensen og Troels Ken Pedersen anbefalede denne kommentar
Troels Ken Pedersen

Det er muligt at JKR har skrevet en god bog. Jeg har været (og er for så vidt stadig) glad for Harry Potter. Men hold nu op hvor er jeg træt af påstanden om at JKR bliver angrebet "fordi hun siger at biologisk køn er virkeligt". I den form er udsagnet banalt og harmløst. Og det underforstår at hendes kritikere mener at biologisk køn "ikke er virkeligt".

Hvis det var tilfældet at biologisk køn "ikke er virkeligt", ville transkønnede nok ikke kaste sig ud i så stort besvær, så store økonomiske og personlige omkostninger, og udsætte sig for så meget diskrimination for at lave om på deres køn med hormoner og (måske) kirurgi. Hormoner er ikke social konstruktion, de er ganske biologiske!

Hvad JKR faktisk mener og ihærdigt promoverer er mindre banalt, og langt mindre harmløst - at alle dokumenter, al adgang, al beskyttelse og alle rettigheder skal tage udgangspunkt i det køn man bliver født ind i, uanset hvad (hvilket selvsagt vil efterlade transkønnede uden meningsfuld beskyttelse mod det meste af den diskrimination, de udsættes for), og at unge transkønnede skal nægtes adgang til meningsfuld hjælp men allerhøjst kan få "hjælp" til ikke at være transkønnede. At det VÆSENTLIGE ved transkvinder er at de kan begå overgreb (og ikke hvad de er i stærkt forhøjet risiko for at blive udsat for), og at transmænd bare er forvirrede lesbiske.

Det kan godt være at JKR krydrer sine anti-trans udgydelser med forsikringer om at hun skam vil transkønnede det bedste, men hun gør sit bedste for at gøre deres liv sværere.

Kirsten Delfour, Peter Ussing, Søren Løvborg, Cecilie Nissen Jøhnk, David Zennaro, Malou Lauridsen og Dennis Jørgensen anbefalede denne kommentar
Ole Arne Sejersen

Lauridsen: Prøv at sætte dig lidt ind i Darwin, så vil et lys gå op for dig.

Torben Siersbæk, Henrik Nielsen, Birgitte Gøtzsche, Anina Weber, Nike Forsander Lorentsen og Bent Nørgaard anbefalede denne kommentar

Jo, ser du.
Pattedyr reproducerer sig ved tvekønnet formering; således også mennesket. Overalt i verden, hvor kvinder er undertrykt, er det på grund af vores biologi. Afrikanske piger dropper ud af skolen når de får menstruation, for de har ikke adgang til beskyttelse. Ufødte pigefostre bliver bortaborteret i Indien og Kina. Indiske kvinder får hældt syre i hovedet, hvis de er blevet voldtaget, etc. Ingen af disse kvinder og piger er blevet spurgt, hvilket af de 17 køn de identificerer sig som, og det er derfor helt naturligt for en feminisme at tage udgangspunkt i det biologiske køn som det afgørende, og at angribe kønsudtrykket som i et feministisk perspektiv er ligegyldigt og reaktionært.
Transaktivismen lægger derimod stærkt vægt på kønsudtrykket som det afgørende, og vil gerne udviske det biologiske køn som kategori.

Peter Mikkelsen, Peter Breum, Niels Johannesen, Bjørn Pedersen, Tinne Stubbe Østergaard, Josephine Kaldan, Birgitte Gøtzsche, Karsten Nielsen, Anina Weber, Jan Brunchmann, erik pedersen, Nike Forsander Lorentsen, Jesper Pedersen, Jørgen Larsen, Gert Friis Christiansen og Mette Eskelund anbefalede denne kommentar
Troels Ken Pedersen

Transkønnede er levende bevis for at man også kan blive undertrykt for kønsudtryk. Desuden er det en bizar tanke for de af os som kender transkønnede, der har været i gang i mange år, at deres forvandling skulle være ren kosmetik/udtryk. Det er langt fra tilfældet.

Dermed ikke sagt at reproduktive egenskaber er uvæsentlige eller et uværdigt mål for aktivisme for at fremme rettigheder og beskyttelse! Det er på den anden side bare også virkelig usselt at insistere på undertrykkelse på baggrund af kønsidentitet, kønsudtryk og seksualitet skulle være irrelevant eller harmløst.

Dennis Jørgensen, David Zennaro og Malou Lauridsen anbefalede denne kommentar

Og det er der derfor heller ikke nogen der insisterer på -
som Rowling meget tydeligt skriver her. https://www.jkrowling.com/opinions/j-k-rowling-writes-about-her-reasons-...
Men når transaktivismen insisterer på at man udelukkende ved selvidentifikation skal have adgang til kvindesport, kvindefængsler, kvindekrisecentre, kvindeomklædningsrum, lesbiske klubber kun for kvinder etc., så siger de jo netop at biologien ikke er et legitimt kriterium for rettigheder og beskyttelse.
Og det er præcist det, der er problemet. Transaktivismen anerkender ikke, at sagen har flere sider, men kaster om sig med #RIP når Rowling forsøger at gøre opmærksom på det.

Peter Mikkelsen, Niels Johannesen, Hanne Larsen, Jacob Schmidt, Tinne Stubbe Østergaard, Josephine Kaldan, Henrik Nielsen, Annette Chronstedt, Birgitte Gøtzsche, Mette Eskelund, Jan Brunchmann, Anina Weber, erik pedersen, Nike Forsander Lorentsen, Jesper Pedersen og Jørgen Larsen anbefalede denne kommentar
Malou Lauridsen

“Lauridsen: Prøv at sætte dig lidt ind i Darwin, så vil et lys gå op for dig.“

Tja altså folks fornemmelse for ikke at høre til i deres køn er ikke dækket af Darwin så er det ikke nærmere Rowling der er en gammel sur dinosaur der bare ikke kan fatte at ved siden er de to biologiske køn er der transkønnede personer? Hun postulerer jo at hun kender dem selv.

Men jeg lytter gerne Sejersen. Fortæl endelig hvad Darwin sagde om transkønnede.

Jesper Pedersen

Jeg tror ikke Rowling har problemer med at fatte noget som helst.
Hun siger vel bare at voksne mennesker må gøre med deresegen krop, hvad de vil. Men at hun ikke synes, at personer med en penis er kvinder. Hvorfor er det en "grim" holdning?

Lubitza Hanuska Vesterdal, Svend Erik Sokkelund, Peter Breum, Jacob Schmidt, Bjørn Pedersen, Tinne Stubbe Østergaard, Bent Nørgaard, Josephine Kaldan, Viggo Okholm, Finn Thøgersen, Torben Siersbæk, Birgitte Gøtzsche, Mette Eskelund, Flemming Berger, Anina Weber, erik pedersen, Nike Forsander Lorentsen og Nanna Kinch anbefalede denne kommentar
Ole Arne Sejersen

Lauridsen:
Darwin er så ikke vejen at gå for dig.
Hvad med at prøve på at sætte dig lidt ind i antropologien?

Tinne Stubbe Østergaard, Torben Siersbæk, Birgitte Gøtzsche, Anina Weber og erik pedersen anbefalede denne kommentar
Malou Lauridsen

Sejersen. Fordi Darwin ikke sagde noget om transkønnede mener du vel?

Jkrowling. “But, as many women have said before me, ‘woman’ is not a costume. ‘Woman’ is not an idea in a man’s head. ‘Woman’ is not a pink brain, a liking for Jimmy Choos or any of the other sexist ideas now somehow touted as progressive. Moreover, the ‘inclusive’ language that calls female people ‘menstruators’ and ‘people with vulvas’ strikes many women as dehumanising and demeaning. I understand why trans activists consider this language to be appropriate and kind, but for those of us who’ve had degrading slurs spat at us by violent men, it’s not neutral, it’s hostile and alienating.“

“So I want trans women to be safe. At the same time, I do not want to make natal girls and women less safe. When you throw open the doors of bathrooms and changing rooms to any man who believes or feels he’s a woman – and, as I’ve said, gender confirmation certificates may now be granted without any need for surgery or hormones – then you open the door to any and all men who wish to come inside. That is the simple truth.“

Det handler altså om at transpersoner vil tage noget fra hende (og kvinder hun mener at repræsenterer). En transperson på et dametoilet er en potentiel sikkerhedstrussel. Hun får også væltet det hele lidt ind i at hun har været sammen med en voldelig mand bare lige så kritikerne ved at det er et offer der føler sig truet af transpersoner. Derfor kalder de hende retmæssigt TERF. Fordi det er hun.

Dennis Jørgensen, Josephine Kaldan, Ulla Nygaard, David Zennaro og Troels Ken Pedersen anbefalede denne kommentar
Ole Arne Sejersen

Lauridsen;
Jeg mener, hvad jeg skriver, så enkelt er svaret på det. Sådan skal det osse læses.
Og mit råd til dig, om at skaffe dig lidt viden om antropologien er et venligt ment pædagogisk råd.

Torben Siersbæk, Birgitte Gøtzsche, Anina Weber, erik pedersen og Nike Forsander Lorentsen anbefalede denne kommentar
Thora Hvidtfeldt Rasmussen

Malou Lauridsen: Hvor i Rowlings forfatterskab ser du, at hun er nærmest besat af mænd, der identificerer sig som kvinder?

Tinne Stubbe Østergaard, Josephine Kaldan, Birgitte Gøtzsche, Mette Eskelund, Anina Weber, Nanna Kinch og erik pedersen anbefalede denne kommentar

@Ole Arne Sejersen, 25. september, 2020 - 03:42 : "Og mit råd til dig [profilen 'Malou Lauridsen'], om at skaffe dig lidt viden om antropologien er et venligt ment pædagogisk råd."

Ole Arne Sejersen. Pædagogiske råd er spildt på 24/7 'flame warrior-' og 'internettroll-profiler', så spar på hjerteblodet... ML har aldrig kommenteret, som en biologisk kvinde (uanset et politisk ståsted) ville gøre.

Torsten Jacobsen og Birgitte Gøtzsche anbefalede denne kommentar

@ Thora Hvidtfeldt Rasmussen, 25. september, 2020 - 09:31 "Malou Lauridsen: Hvor i Rowlings forfatterskab ser du, at hun er nærmest besat af mænd, der identificerer sig som kvinder?"

Ingen steder, Thora Hvidtfeldt Rasmussen. Det er den anden vej rundt - det er de transkønnede, der i den grad er besatte af JK Rowling, og forsøger at ødelægge hendes rygte og forretning.

Sædvanligvis interesserer det mig ikke, hvor formuende er andre mennesker, men lige i dette tilfælde er jeg temmelig tilfreds med at Rowling er en milliardær. Hendes forretning passerede forlængst den kritiske masse, der fremadrettet 'vedligeholder' forretningen ganske automatisk, selv hvis JKR ophører med at skrive og udgive nye bøger.

Tinne Stubbe Østergaard, Bent Nørgaard, Finn Thøgersen, erik pedersen, Birgitte Gøtzsche, Mette Eskelund og Nike Forsander Lorentsen anbefalede denne kommentar
Malou Lauridsen

“Hvor i Rowlings forfatterskab ser du, at hun er nærmest besat af mænd“

Thora kan du omformulerer dit spørgsmål så det passer bedre til det jeg sagde? Jeg nævnte ikke hendes forfatterskab men andre mener at hendes transfobi sniger sig ind her også.

https://eu.usatoday.com/story/entertainment/books/2020/09/15/jk-rowling-...

Men hendes twitter er nok helt sikkert det foretrukne sted. Det ligger lige ved hånden når man ikke kan dy sig. Det ser vi også andre dybt konservative have problemer med.

Malou Lauridsen

Anina. “Ole Arne Sejersen. Pædagogiske råd er spildt på 24/7 ’flame warrior-’ og ’internettroll-profiler’, så spar på hjerteblodet... ML har aldrig kommenteret, som en biologisk kvinde (uanset et politisk ståsted) ville gøre.“

Sikke mange grundløse anklager, tak for det. Det betyder jo at du ikke har argumenter for dine intolerante holdninger. Det står virkeligt svært til på privilegie-feministernes højrefløj, specielt når transaktivister tvinger dem til at bekende kulør. Den underliggende intolerance lagt til skue. TERFs er der nok af derude tilsyneladende.

JK Rowling er helt i tovene og du burde læse hendes 4000 ords opkast til forsvar af hende selv da det ærligt talt ikke virker som om du har investeret ret meget tid i emnet eller sagen omkring hvorfor hun er transfobisk. Lidt let trolling og vrede over at andre kvinder er uenige med dig er vel også lettere, ik?

Er det mon muligt at lugte, sammenhængen mellem udtalelserne omkring transseksuelle som et latterligt PR-stunt for selvpromovering af sin nyeste bog? Det er ikke første gang, at hun bruger transseksuelle som gerningsmænd i sine krimi-bøger. Desuden må jeg erkende, at hun ikke er verdens bedste forfatter efter jeg blev voksen; og hun er desuden fritaget for de anklager hun stod overfor, da meget af hendes Harry Potter univers er inspireret/taget fra Isaac Asimov. Alting er tilsyneladende muligt i fantasy, men i den virkelige verden, ser verden meget mere sort/hvid ud for forfatteren, hvis der da ikke er tale om et hadsk mediestunt, som understreger hvor lidt magi, der åbenbart må eksistere i den virkelige verden.
Det kan også undre en, at det er fuldstændigt umuligt for en stor del at befolkningen, at forestille sig andet end at kønnene, kun kan give sig til udtryk på 2 måder, eftersom der findes et hav af forskellige seksualiteter i dyrenes verden, sågar fisk, kan skifte køn hvis betingelser for at formere sig er dårlige.

Peter Breum, Dennis Jørgensen, David Zennaro og Malou Lauridsen anbefalede denne kommentar

Hvis det er for PR er det godt nok for lavt. Jeg forstår ikke hvorfor man nægter andre deres liv på den måde. Hvis hun selv som kvinde virkeligt har været igennem de ting hun siger har hun absolut også forståelse for svage grupper. Det burde da også gælde folk der vil være noget andet end det de er født som.

Anders Thornvig Sørensen

Jeg har læst Rowlings tekst, som Malou Lauridsen refererer til. Så vidt jeg kan se, er Rowling ikke biologisk determinist. Hun er ikke blandt dem, der mener, at det juridiske køn ubetinget skal følge det biologiske køn ved fødslen hele livet igennem.

Hun har derimod den holdning, at juridisk kønsskifte skal forbeholdes dem, der gennem lang tid konsekvent, både socialt og fysisk, tilstræber at leve den ønskede kønsidentitet. Det er ikke min egen holdning - jeg for mit vedkommende er tilhænger af de regler, vi i dag har i Danmark for frit juridisk kønsskifte, og jeg så gerne aldersgrænsen sænket for det. Jeg kan ikke se, hvorfor folk skal forklare sig og retfærdiggøre sig og svare på umulige hvorfor-spørgsmål, blot fordi de ønsker at være naturligt sig selv i hverdagen og arbejdslivet. Medmindre den ydre kontekst betinger det, hvilket jeg ikke mener den gør i Danmark - i hvert fald ikke hidtil.

Rowling rejser spørgsmålet, om de helt unge transkønnede har for let adgang til at få kropsmodificerende behandling. Det er en meget svær diskussion. Hvis man får lavet det irreversible indgreb, kan man fortryde bagefter. Hvis man venter for længe, og kroppen imens bliver moden i det uønskede fysiske køn, mister man også en mulighed for at påvirke kroppens udseende i den ønskede retning på livstid, en mulighed som man aldrig får igen.

Rowling anslår, at 2/3 af de unge transseksuelle bagefter fortryder kropsændringen. Måske er hun for pessimistisk, måske ikke. Jeg kender ikke svaret.

For de helt unge transkønnede vil frit juridisk kønsskifte betyde, at de bedre kan leve som det ønskede køn, uden nødvendigvis at ændre på kroppens fysik. De kan gå til skolefester og så videre i den ønskede påklædning uden at have juridiske kønsdefinitioner som en klods om benet. Mange transkønnede sociale tragedier i voksenalderen bliver grundlagt i de unge år, fordi det er en sårbar tid, som præger for én for livet.

Så, nej, jeg går ikke ind for, at Rowlings synspunkter skulle ligge til grund for dansk lovgivning. Men hun skriver i en angelsaksisk, ikke i en dansk kontekst. Forholdene er anderledes i store lande som England og USA.

Når man åbner porten på vid gab for, at ægte og retsindige transkønnede kan få juridisk kønsskifte med alle deraf følgende rettigheder og pligter, vil de sorte får vandre sammen med de hvide.

I et lille samfund som det danske behøver det ikke at betyde alverden. Men i store lande som England og USA findes der sorte får i et antal og af en kaliber, som vi ikke er velkendte med i Danmark. Man kan sige, at de sorte får ikke er repræsentative for de transkønnede som gruppe. Det er en afvejning mellem sikkerhed og rimelighed, som ethvert land må foretage. Rowling prioriterer sikkerheden højest, på bekostning af rimeligheden.

Hvis man vil se et eksempel på, hvad disse sorte får kan være for typer, kan man google fænomenet Beate Schmidt, tidligere Wolfgang Schmidt, også kendt som vilddyret fra Beelitz. Dengang hun var mand, myrdede hun fem kvinder og et 3 måneder gammelt barn, som en af kvinderne havde. Mordet skete ved, at hun, dengang han, hamrede barnet mod en træstub. Det var i Tyskland.

Som sagt, disse typer er enkeltindivider og er ikke på nogen måde repræsentative for transkønnede som gruppe. Men igen, det er en afvejning af sikkerhed mod rimelighed, når man taler om ting som indsættelse i kvinde- eller mandefængsel, adgang til offentlige faciliteter og så videre. Rowling har valgt en bestemt prioritering i spørgsmålet, og jeg ville ikke blive overrasket, hvis et antal kvinder viser sig at være enige med hende.

Man kunne efter min mening godt overveje at indføre en regel i Danmark om, at mænd der dømmes for voldtægt, på livstid mister retten til at afsone domme i kvindefængsel, uanset hvilket juridisk køn de senere måtte have. M.v.h.

Hanne Larsen, Jacob Schmidt, Tinne Stubbe Østergaard, Jørgen Larsen, erik pedersen, Anina Weber, Nanna Kinch, Flemming Berger og Ulla Nygaard anbefalede denne kommentar

Anders T.S.

@ Man kunne efter min mening godt overveje at indføre en regel i Danmark om, at mænd der dømmes for voldtægt, på livstid mister retten til at afsone domme i kvindefængsel, uanset hvilket juridisk køn de senere måtte have. M.v.h.@

Interessant observation og ikke urimelig. Heller ikke din sondering mellem sikkerhed og rimelighed.

Dog opstår et spørgsmål omkring faciliteter, som JK Murray nævner. Vi har alle oplevet en fulderik eller en lurer på toilettet eller i et omklædningsrum hvorfor det bestemt ikke er et argument imod at lade tidligere mænd, nu kvinder, benytte disse faciliteter. Er det ikke mere nærliggende at transkvinder er i fare på et herretoilet?

Anna Anna og Ulla Nygaard

Under researchen til bogen "opdagede" JK Rowling debatten om biologisk vs. socialt køn og om, hvem der skal have adgang til særlige områder for kvinder. Pga. hendes egen baggrund med et voldeligt parforhold, ved hun hvad det vil sige at være en kvinde i en sårbar situation, og det er selvfølgelig derfor hun nævner det i sit essay som noget, der har været med til at forme hendes holdning til om enhver ved selvidentifikation skal kunne have adgang til kvindeområder. Hun begyndte at udtale sig offentligt allerede i 2019, og hun har godt vidst, hvilken shitstorm hun ville få, så det har selvfølgelig ikke været en kampagne for bogen. Den slags tror jeg i øvrigt heller ikke hun behøver at bekymre sig om.

Jacob Schmidt, Anne Nielsen, Tinne Stubbe Østergaard, Jørgen Larsen, erik pedersen, Mette Eskelund, Anina Weber og Birgitte Gøtzsche anbefalede denne kommentar
Anders Thornvig Sørensen

Ulla Nygaard

Ja, det kan bestemt være ubehageligt for transkvinder at skulle bruge offentlige wc'er for mænd, hvis de ikke må bruge wc'erne for kvinder. Rowling har en form for svar på det spørgsmål, når hun mener, at juridisk kønsskifte bør være principielt muligt, men kun under strenge forudsætninger. I Danmark gør vi derimod det, at vi giver det juridiske kønsskifte fri, men socialt forventer af folk, at deres udseende og adfærd i den situation bør svare til det valgte juridiske køn.

Var det da en transseksuel kvinde, som krænkede J.K. Rowling?
Det er altså noget biased volapyk, hun skriver på Twitter. I må vel forvente, at hendes største reach out er igennem denne platform. Og nej, det giver ingen mening at hun skal udtale sig sådan, om en anden udsat (og meget stigmatiseret) gruppe af samfundet - retssikkerhed er ikke noget validt argument for at lave en stråmænd på non-binære, det er en metode hvorpå man kan skubbe problemet over på nogle andre skulder, som ikke har fortjent at blive anklaget for noget, man i realiteten aldrig eller kun meget sjældent har set forekomme.

*skuldre.
Jeg glæder mig vitterligt til, at folk har glemt hendes ligegyldige udtalelser.
For mig at se, er der desværre en alt for stor sammenhæng i mellem hendes krimiudgivelser og de holdninger hun ytrer, har I læst på Twitter?

Birgitte Gøtzsche

Troels Ken Pedersen
"Hvis det var tilfældet at biologisk køn "ikke er virkeligt", ville transkønnede nok ikke kaste sig ud i så stort besvær, så store økonomiske og personlige omkostninger, og udsætte sig for så meget diskrimination for at lave om på deres køn med hormoner og (måske) kirurgi. Hormoner er ikke social konstruktion, de er ganske biologiske!"
Ja, det er rigtig synd for egentlige transpersoner at det her er kommet så langt ud som det er. De bliver slået langt tilbage.
Ved du at anslået op til 3/4 af transkvinderne i fx UK ikke er opererede, og ikke ønsker behandling, men alligevel er dem der presser på for at blive anerkendt som "biologiske kvinder" og fx får lov til at afsone i kvindefængsler selv om de er dømt for voldtægt? At de bliver lukket ind på krisecentre for kvinder? At de får positioner i politiske partier der er afsat til kvinder i ligestillingens navn? At de mobber og chikanerer lesbiske ud af prides og LGBT+ fordi disse ikke ønsker sex med dem og deres "lesbiske damepikke" (hvilket kaldes "transfobisk")? At de er kernen i transaktivismen der får kvinder fyret og får lagt låg på forskning?

Dennis Jørgensen, Nike Forsander Lorentsen, Hanne Larsen, Tinne Stubbe Østergaard, erik pedersen, Mette Eskelund og Anina Weber anbefalede denne kommentar

@Anna Anna, 26. september, 2020 - 03:30 : "Jeg glæder mig vitterligt til, at folk har glemt hendes [J.K.Rowlings] ligegyldige udtalelser."

Never gonna happen - 'Anna Anna'!

Hvorfor ikke?

Fordi 99,81% af verdens befolkning er ikke-transkønnet.

Fordi testosteronøsende trans'kvinder' agerer som de transkønnede var verdens største minoritet - idet det passer medierne at foregøgle - der (indtil videre, men ikke forever) er jo storsalg i sensationer - og medierne scorer en fortjeneste på de transkønnedes agendaer - så aaaaastronomisk større, end J.K: Rowlings' forfatterskab nogensinde vil kunne indbringe.

Desuden, kommentarer som dine - voldeligt sprog, aggressivitet og foragt - fører direkte til stigende modstand og stigende modtryk fra de 99,81%, end der i forvejen er gang i. Når selv slægtens 'egen' 'rigtig' transmand (gift med min grandniece på femte år) krummer tæerne efter at have læst dine kommentarer... Got it?

Tinne Stubbe Østergaard, erik pedersen, Mette Eskelund og Birgitte Gøtzsche anbefalede denne kommentar

Jeg støtter på ingen måde aggressionerne - regnede dog ikke med at hun læste med, I så fald hvad er så slemt ved at kalde dem 'ligegyldige'?
For det mener jeg stadig at de er, samtidigt synes jeg at det er meget uklogt, at udtale sig på andres vegne, der er altså noget underligt dikterende over at skulle bestemme over andres ret over dem selv. Nå men.
Dine anklager, virker som vold pakket ind i vat, du er desuden ekstremt personlig - ligesom J.K. Rowling formår at virke, ved at hun bidrager med en særdeles omgang brænde, til de ekstreme sekulariseringer vi ser, uagtet om man er dansk, angelsaksisk eller amerikaner. Der er vel også gode årsager til, at tidligere skuespillere medvirkende i HP-filmene, tager afstand fra hendes udtalelser, ligeså vel som jeg må have lov at gøre.

Så ja, J.K. Rowlings udtalelser er decideret træls i den henseende, og mangler refleksionsevnerne til at kunne se, de konsekvenser hendes udtalelser har måttet have fremadrettet.

Det lyder voldsomt Birgitte, du må meget gerne referere til dine kilder.

"There is provision for any female prisoner - trans or not - to be housed in a men's prison if she's deemed especially dangerous.
It's more complex if she doesn't have a GRC.
In England and Wales, she can only be located in a women's prison if she's had a case conference.
Case conferences are told to watch out for evidence that the offender's decision to transition is related to their sentence length or a way of gaining access to future victims.
The guidelines for managing transgender offenders were rewritten in 2016 after the government commissioned a review."

"Before any eventual move, there is very careful risk assessment, full exploration of the person's history and current circumstances and painstaking preparation."

https://www.bbc.com/news/uk-42221629

- Hm, det lader ikke til at være så let.

Anina Weber:
"Hvorfor ikke?

Fordi 99,81% af verdens befolkning er ikke-transkønnet."

- Altså, det er jo heller ikke noget brugbart argument når så mange heteroseksuelle cis-køn, lige så vel tager afstand fra J.K. Rowling's udtalelser, som jeg gør.

Fan-fløden ér delt, men jeg har _også_ nogle andre literære årsager til, ikke at være så forelsket i hende længere.

Anna Anna,

Det virker ikke til at du overhovedet har forstået problematikken.
Når Rowlings baggrund er relevant er det fordi det, transaktivismen argumenterer for er, at køn skal være et spørgsmål om selvidentifikation. Ikke noget med at transkvinder skal have adgang, og så har vi en definition på, hvem der er transkvinde og så må den promille af mændene få adgang. Ikke at jeg tror, det vil være enkelt at lave en sådan ordning, men det ville helt sikkert være noget andet. Men LGBTs lobbyarbejde går på at enhver skal kunne få adgang blot ved at hævde, at de er kvinder. Og dermed er der ikke længere nogen kvindeomklædningsrum, kvindefængsler, kvindestuer på hospitalet, kvindesovesale på vandrerhjem eller kvindeherberger for hjemløse.
Flertallet af transkvinder har deres penis intakt, og de er overrepræsenterede blandt voldtægtsforbrydere, men det grundlæggende problem er, at for at gøre livet lettere for denne gruppe, vil man give adgang for alle mænd.

Anders Thornvig Sørensen

Personligt tror jeg på Jungs teori om, at alle mennesker i et eller omfang er psykologisk tvekønnede, idet de har både en mandlig og kvindelig side. Hos mænd vil den mandlige side typisk være den overvejende og omvendt hos kvinder.

Uden om det, jeg tillade mig at kalde for de naturlige og fysiske kønsforskelle mellem mænd og kvinder, er der en række kulturelle forestillinger om, hvad der er 'mandligt' og 'kvindeligt'

De forestillinger kan variere over tid og sted. For nogle år siden læste jeg på et lokalarkiv et brev, som en dansk udvandrer til Nordamerika havde skrevet til familien i Danmark. Han arbejdede på en gård derovre, og han bemærkede med en vis undren, at mens det i Danmark var et kvindearbejde at malke køerne, var det et arbejde for mænd i det område, hvor han havde slået sig ned.

Hvis jeg er korrekt orienteret, var det i overgangen mellem jæger- og landbrugssamfund sådan, at mens mændene gik på jagt og fiskede, passede kvinderne arbejdet i marken. Senere, da både landbruget og egenproduktionen af tøj m.m. var blevet teknisk mere udviklet og større af omfang, opstod der en ny arbejdsdeling, hvor mændene lavede det meste af markarbejdet, mens kvinderne lavede det meste af husarbejdet.

Så de konkrete kønsroller og dertilhørende normer, samt fordelingen af rettigheder og pligter, er i en vis forstand en social og kulturel konstruktion. Men det er en konstruktion, man hele tiden laver i en dialektik mellem på den ene side situationens krav og muligheder og gældende traditioner, og på den anden side naturgivne forskelle i de to køns fysiske formåen og livserfaringer. Socialkonstruktivister ser kun den ene side af sagen, og biologiske determinister ser kun den anden side af sagen.

Overforsimplende forklaringer er i mine øjne udtryk for et hovmod, hvor man sætter grænserne for menneskets erkendelsesevne lig med universets grænser. Nogle religiøse folk, som ellers burde vide bedre, begår den samme fejl, når de lader Skriften diktere grænserne for Gud og glemmer, for det første, at Gud er meget mere end vi kan forestille os eller læse os til, og for det andet, at da mennesket er skabt i Guds billede, gælder det samme også for mennesker. Men der er også mange troende kristne, som med udgangspunkt i Augustins tanker har forudsætningerne for at acceptere transkønnethed, fordi der i begge tilfælde er tale om oplevelsen af en indre sandhed.

Anders Thornvig Sørensen

Jeg tror, du misforstår.
Begge sider i debatten er enige om at kønsroller og kønsnormer er sociale og kulturelle konstruktioner. Ingen argumenterer for at en mand hhv en kvinde bør have bestemte interesser eller måder at udtrykke sig på.
Debatten handler om, hvorvidt det biologiske køn er en social konstruktion.
"Gender"-ideologerne tror på at køn er et spektrum, og at alle har en kønsidentitet, som er uafhængig af det køn, de fik "tildelt ved fødslen". Hvor mange af disse køn der er, ved jeg ikke helt; det kommer an på, hvem du spørger.
"Gender-critics" holder på, at der er 2 biologiske køn og 7,8 mia måder at udtrykke kønnet på.

Mette Eskelund, Anne Nielsen og Tinne Stubbe Østergaard anbefalede denne kommentar
Bjørn Pedersen

Hvis der rent biologisk set er mere end to køn, og hvis transkønnede er disse køn, er spørgsmålet om transkvinder og transmænd både biologisk set er kvinder og mænd, men også om det rent sprogligt set giver mening at bruge de samme ord (mand og kvinde) til at beskrive de nye (eller ny-opdagede, rettere) kønsfakta.

Der er intet "farligt" eller "skørt" over transpersoner, og deres ønske om at de tiltales som det de føler sig. Jeg føler heller intet tab ved at tiltale en transperson ved deres identitetskøn. Men jeg ville ønske at der var et tredje, fjerde, etc. ord for deres køn og at de ikke ville føle sig kede af eller stødt over tanken at bruge det. Som det er nu, er det kun af høflighed, jeg bruger en transpersons valgte køn i omtale i tredje person. Ikke fordi jeg tror på deres selvidentitet. Når jeg gør det føler jeg mig som én der spiller med på at udvise medlidenhed med "staklerne", som at lege med på et barns fantasi. Og det er noget jeg normalt ville opfatte som nedladende, "patronizing", som det hedder på engelsk. Grunden til at det føles så nedladende, er netop at jeg ved selvsyn ikke ser, eller har set, noget eller rettere nogen grund til transpersoner har brug for den slags medlidenhedsløgne. De er ikke svage, ikke skøre og bør behandles med samme respekt som alle andre.

Anders Thornvig Sørensen; spændende vinkel med Jung.
Men hans teorier omkring anima og animus, bygger jo også på en stor interesse og arbejde indenfor østlig filosofi, især var han glad for yoga - hvor man anerkender det tvedelte menneske, både åndeligt, men også fysisk, her igennem studierne af kroppens meridianer.
Blot for at henvise til, at hans teorier ikke kan stå alene men bygger på mange års studier af østlig filosofi.

Nanna Kinch: "Men LGBTs lobbyarbejde går på at enhver skal kunne få adgang blot ved at hævde, at de er kvinder. Og dermed er der ikke længere nogen kvindeomklædningsrum, kvindefængsler, kvindestuer på hospitalet, kvindesovesale på vandrerhjem eller kvindeherberger for hjemløse."

- Det passer simpelthen ikke, det du skriver - har du nogle som helst kilder til at bakke dine påstande op med? Transseksuelle der har begået kriminelle handlinger, skal igennem en lang og grundig juridisk retsproces, for at beskytte kvinderne i fængslerne, sågar de transseksuelle vurderes at være uden til fare for de øvrige indsatte.

Argumentationen er simpelthen kørt for langt ud, når man helt uden belæg eller overvejelser, sidestiller transseksuelles rettigheder over dem selv, som værende implicit det samme som at vi som samfund skal acceptere sex offenders på toiletter og i kvindefængsler. Really?

Jeg savner vitterligt nogle kilder for påstandene mod transseksuelle, for det lader altså i langt højere grad til at være et spørgsmål om; at anerkende deres mulighed for at identificere sig med et tredje køn.
Her: https://www.hrw.org/news/2020/09/08/transgender-third-gender-no-gender-p...

Måske er det et generations-skisme, eller en mental barriere, men hvor er jeres referencer for de meget voldsomme postulater, der åbenbart skal hældes udover samtlige non-binære?
De er ikke-eksisterende, sågar J.K. Rowling slipper afsted med sine påstande uden håndfaste beviser af nogen art. Er det barnligt trods, eller hvad?

BP det er meget interessant hvad du siger her synes jeg @ Hvis der rent biologisk set er mere end to køn, og hvis transkønnede er disse køn, er spørgsmålet om transkvinder og transmænd både biologisk set er kvinder og mænd, men også om det rent sprogligt set giver mening at bruge de samme ord (mand og kvinde) til at beskrive de nye (eller ny-opdagede, rettere) kønsfakta.@

Men hvor mange toiletter skal vi så have inden JK Murray er tilfreds med hendes sikkerhed på et offenligt toilet? Jeg kan ikke se hvordan transpersoner er testisteronøsende som en person her kalder dem lidt hadfuldt. De får jo netop hormonbehandling for at blive mere som biologiske kvinder.

@ Var det da en transseksuel kvinde, som krænkede J.K. Rowling?@

Godt spørgsmål. Og hvorfor bruger hun overhovedet sin egen oplevelse i hjemmet i en privat situation til at smøre voldelighed ud over kvinder der tidligere var mænd og hvad de kunne gøre på et toilet? Hun antager et eller andet sted at alle transpersoner er potentielt farlige fordi hun opfatter alle mænd som farlige.

Malou Lauridsen

Nanna. “Men LGBTs lobbyarbejde går på at enhver skal kunne få adgang blot ved at hævde, at de er kvinder. Og dermed er der ikke længere nogen kvindeomklædningsrum, kvindefængsler, kvindestuer på hospitalet, kvindesovesale på vandrerhjem eller kvindeherberger for hjemløse.
Flertallet af transkvinder har deres penis intakt, og de er overrepræsenterede blandt voldtægtsforbrydere, men det grundlæggende problem er, at for at gøre livet lettere for denne gruppe, vil man give adgang for alle mænd.“

Du antager at en voldtægtsperson kun kan have adgang til et voldtægtsoffer på et sted der er forbeholdt kvinder. Hvorfor det? Forklar gerne udførligt da jeg er meget interesseret i hvad du baserer dette på.

Anders Thornvig Sørensen

@ Nanna Kinch

Ja, det er nok egentlig en anden diskussion jeg tager udgangspunkt i, men stadig en relevant diskussion i betragtning af, at mange lande stadig ikke anerkender juridisk kønsskifte efter kønsskifteoperation. Der kører jo også en sideløbende diskussion et andet sted på hjemmesiden omkring kønsopfattelserne i vikingetiden.

Den rendyrkede gender-ideologi står sit eget helt sted. Men jeg tænker på det historiske forhold, at i de mange århundreder, hvor fysisk kønsskifte ikke var en mulighed, og hvor man heller ikke kunne forcere en kønsdefinition på hermafroditbørn med operative midler (sidstnævnte operation er ved at blive forbudt nu), definerede man langt hen ad vejen en persons køn ud fra, hvordan vedkommende konkret levede i forhold til gældende kønsroller. Det er stadig en udbredt holdning i lande som Brasilien, Thailand og Italien m.fl. I Napoli har man en urgammel tradition for at acceptere mænd, der lever som kvinder, som værende socialt set kvinder. I Europa i middelalderen gjorde man det med hermafroditbørn, at når de nåede en vis alder, blev de de stillet over for et livsvalg mellem at leve som enten det ene eller det andet køn.

Historisk er det et særligt træk ved den vestlige kultur i 1900-tallet, at man har lagt stor vægt på fysisk kønsskifte som betingelse for socialt kønsskifte, og at man har insisteret på at forcere en operativ kønsdefinition på hermafroditbørn.

Jo mere fleksible kønsrollerne bliver i almindelighed, jo mere problemfrit kan en transkønnet gå fra det gamle til det nye køn. Problemet i Danmark indtil for få år siden var, at det juridiske kønsskifte forudsatte et fysisk kønsskifte, og for at blive godkendt til fysisk kønsskifte skulle mand-til-kvinderne anlægge en demonstrativt hyperfeminin og bagudskuende levevis, som lignede noget fra en Bogart-film og var fuldstændig ude af trit med, hvordan kvinder (og mænd) lever i hverdagen.

Så der har altså stået to konkurrerende kønsdefinitioner over for hinanden, den ene fysisk/biologisk orienteret og den anden socialt orienteret. Det er stadig problemstillingen på verdensplan. Og det er derfor, jeg synes det er vigtigt, at man får de store religioner i tale om emnet, for hvis man kunne få en konstruktiv dialog med gensidig respekt mellem parterne dér, kunne det virkelig give fremskridt i meget store geografiske områder.

Men det er også klart, at der findes en meget stor mistænksomhed i konservative og religiøse kredse i hele verden over for det, man tror eller frygter er en vestlig gender-ideologisk konspiration, der - mener man - i virkeligheden er anarkister som indirekte ønsker at nedbryde samfundsordenen ved at angribe bærende institutioner som familien og kønsrollerne.

Hvis en kompromisløs socialkonstruktivisme eller gender-ideologi kommer til at bestemme kønsdefinitionen i de vestlige lande, bliver de transkønnede i Asien, Afrika, Østeuropa og Latinamerika bragt i en umulig situation, hvor rimelige og moderate ønsker om social anerkendelse bliver opfattet som trojanske heste for noget ganske andet.

Toiletsituationen er virkelig sørgelig - det gik så fint for Københavns kommune med de offentlige betjente rundt om i byen, hvor alt var blevet til unisex, en diskret imødekommelse af alle; men så skulle de genåbne på Rådhuspladsen, og så var det pludselig mand, vinde OG anderledes definerede. Coronaen tvang dem dog til at opretholde blot én afdeling for alle.

Bjørn Pedersen

@Ulla Nygaard
Hvad med bare ét toilet? Det fungerer jo fint på de fleste arbejdspladser. Så kan man have et "pissior-rum" særligt dedikeret til dem der kan benytte et sådan. Hvad omklædning angår, anser jeg den deciderede frygt for at transkvinder, eller transmænd, skulle have voyeurisme eller anden perversion som motivation for at ville bruge det køn de mener passer dem, som en af to mulige ting (og det er ikke det ene eller det andet): Hysteri, altså folk der reelt er bange for transpersoner allesammen er "udklædte voldtægtsmænd" pga. noget de har læst på nogle radikalt højreorienterede hjemmesider. Denne frygt skal ikke "shames", men afværges og modargumenteres. Eller...

...at det slet ikke er frygt, men udtryk for den samme slags usikkerhed et menneske vil føle ved at nogen de ikke bryder sig om ser dem nøgne, ser dem nøgne. Altså ingen frygt, intet had, og både mænd og kvinder føler jo ikke kun skam over deres nøgne kroppe overfor nogen de tror måtte være seksuelt interesserede i dem. Det kan man så mene er: Noget pjat, plat bonerthed, latent "transfobi", etc. Men det man beder disse mennesker om, er det samme som man betragter som en uretfærdighed når det kommer til (ikke-opererede) transpersoners følelse af skam: At de skal gå ind i et omklædningsrum, der kun svarer til deres fødselskøn og ikke deres identitetskøn, og at de føler sig forkerte, at de føler at de er gået forkert, at de skammer sig. Hvis man er vokset op med skam over at vise nøgen overfor det "andet køn", så er det at der træder en person ind der nøgen netop ser ud som én af det andet køn, jo ganske naturligt noget der kan bringe en skam ind i folk.

Skal bør løsningen være at få flere (for der er i sagens natur jo flere ikke-transpersoner i samfundet) eller færrere mennesker til at føle skam? Det er ikke noget man kan tvinge væk, ellers ville den skam transpersoner føler, jo også være noget vi skal sige: "Find dig i det, vi er fuldstændig ligeglade med dine følelser" til. Og bør vi det? Nej. Det mest fair er at prøve at finde løsninger så vi ikke bare fylder skam oven på skam.

Så hvor mange omklædningsrum? Tag de omklædningsrum der er, og sæt en mur eller to (eller tre til fire i de største byer) op mellem bruserne/omklædningsskabe og bænke og så har man en - midlertidlig løsning. Om to-tre generationer, hvis alle enten har indset at der ingen grund til er at bade hver for sig eller at kønsidentitet skal tælle som det samme som biologisk køn, så bryder man murene ned. Det ser jeg som den mest akut praktiske løsning.

Anders Thornvig Sørensen

@ Anna Anna

Nu du nævner det med østens filosofi, så husker jeg det godt fra dengang jeg læste Jungs erindringer og drømmebeskrivelser. En bog som også gjorde stort indtryk på mig, var Jung-tilhængeren Irene de Castillejo's bog fra 1973: "Knowing Woman: A Feminine Psychology". Jeg vover at bringe et link:

https://www.goodreads.com/book/show/229925.Knowing_Woman

At gennemføre et fysisk og socialt kønsskifteforløb fra mand til kvinde er en hård proces, men hvis ellers det er korrekt, at alle mennesker har begge sider i sig, tror jeg det er en god idé, at de mænd, som ønsker at blive kvinder, tager deres mandlige psykologiske side til hjælp. Når den ikke bliver forsøgt fortrængt eller udslettet, men stadig kan udfolde sig inden for helheden, bliver personligheden ikke splittet eller reduceret I den britiske og australske hær har man gjort store fremskridt i retning af at integrere transkønnede soldater, og der foregår det med militær disciplin. Ikke at overholde køreplanen for hormonterapi m.v. betragtes som lydighedsnægtelse. Det er en god ting, og mit håb er, at amerikanerne også engang får det indført i deres væbnede styrker.

Torben Siersbæk

Hold da op, hvor denne tråd kom på afveje!
Ad hominen, er vist den rette betegnelse på sindssygt mange af indlæggene.
Hvis man ikke har lyst til at debattere det snmeldte værk, eller anmeldelsen af det, så kan man da bare knytte kaje!
Hvis man synes,man har noget væsentligt at meddele verden, som den så måske endda bliver bedre af, kan man vel skrive etlæserbrev, en opinion eller en kronik. På den måde kan man endda starte en debat om det emne, man brænder for, og så lade sagesløse læsere i fred!