Læsetid: 4 min.

Dette må være den mørkeste Faust i teaterhistorien

’Faust’ på Østerbro Teater er blevet et fandens flot eksempel på mesterinstruktøren, der kan få alt ud af sine skuespillere – og få dem til alt
’Faust’ på Østerbro Teater er blevet en eminent tango for tre: Olaf Johannessens Faust, Søren Sætter-Lassens Djævel – og den usynlige instruktør Staffan Valdemar Holm.

’Faust’ på Østerbro Teater er blevet en eminent tango for tre: Olaf Johannessens Faust, Søren Sætter-Lassens Djævel – og den usynlige instruktør Staffan Valdemar Holm.

Karoline Lieberkind

26. september 2020

Faust er historien om en mand, der indgår en ubrydelig pagt med Djævelen. Sat på spidsen er det også sådan, man kan se forholdet mellem instruktør og skuespiller: At en instruktør har magten til at forme sin skuespiller – hvis altså skuespilleren vælger at lade sig manipulere med i løbet af prøveperioden.

Faust på Østerbro Teater viser resultatet af sådan et pagtforhold mellem instruktøren Staffan Valdemar Holm og skuespillerne Olaf Johannessen og Søren Sætter-Lassen i rollerne som Faust og Djævelen. Resultatet virker i hvert fald som et frygtindgydende lykkeligt samarbejde.

En meningssøgende og illusionsløs sortsynsvision. En eksistentiel tango for tre – med instruktøren som den usynlige meddanser. Man aner en uforbeholden tillid hos de to skuespillere over for netop denne instruktør, der formår at forme dem som ler i sine hænder.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Ejvind Larsen
  • Frank Østergaard
Ejvind Larsen og Frank Østergaard anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu