Matmos har lavet et elektronisk seriealbum med få helt uforglemmelige scener

De elektroniske lydbilleder på Matmos’ seneste album, ’The Consuming Flame: Open Exercises in Group Form’, er i absolut højeste opløsningskvalitet. Men med tre timers konstant musik bliver der lidt langt mellem de steder, hvor man læner sig frem i sædet
Matmos’ tre timer lange ’The Consuming Flame: Open Exercises in Group Form’ udmærker sig gennem enkeltstående scener med uforglemmelig elektronisk musik. De mere livsfattige perkussionperioder virker som ensformig indpakning.

Matmos/Thril Jockey Records

18. september 2020

Den elektroniske duo Matmos’ nye album er som en tv-serie kun for ørene. The Consuming Flame: Open Exercises in Group Form er delt op i tre afsnit, eller nærmere akter, der hver varer omkring en time. Enten skal albummet binges i et langt stræk – eller også skal lytteoplevelsen have lov til at vare over flere hyggeaftener. Uanset hvilken situation man vælger, må man gøre sig klart, at The Consuming Flame: Open Exercises in Group Form kræver mere tid end et sædvanligt studiealbum.

Det amerikanske par, Drew Daniel og M.C. Schmidt, der sammen danner duoen Matmos, er i forvejen kendt for eksperimentelle udgivelser. Sidste år udgav de albummet Plastic Anniversary, hvor alle lyde er genereret ud fra plastikobjekter. På The Consuming Flame: Open Exercises in Group Form er det dog umiddelbart sværere at tyde det bagvedliggende koncept.

Hvis man skulle anmelde The Consuming Flame: Open Exercises in Group Form som en tv-serie, ville man nok som det første kommentere på, at handlingen virker længe om at komme i gang. Inden for de første ti minutter sker der ikke ret meget andet end minimal plingplong, bum og krasj. Så kommer nummeret »Adam’s Apple«, der med sin tunge rockguitar kunne virke som en slags spændingsskabende introsekvens. Efter det er vi så tilbage til endnu et stykke tids melodisk stilstand.

På nummeret »Thyrsus« indfinder der sig under bank og stød en interessant, forvrænget synth, der gør indtryk i ørene som albummets umiddelbart mest spændende karakter. Da den halvandet minut inde bliver forløst gennem et totalt overbevisende vokalspor, mærker man de første indikationer på, at Matmos’ musik er et univers, man ikke har lyst til at slukke for.

I første akt står »Thyrsus« faktisk som det eneste rigtig repeat-værdige nummer. Men det kan så til gengæld også klare at blive genhørt et utal af gange. Blandingen af harmonisk vakkelvornhed, skrabet perkussion og feltoptagelser er en klassisk scene – men her udspiller den sig som noget, man sjældent har hørt så godt performet. Efterfølgende bliver der igen gjort lidt for meget ud af knirkende døre, forvrængede speakerstemmer og buldrende optogstakt.

Anden og tredje akt er præget af større handlingsmæssig underholdningsværdi. »Nice Men In Stable Relationships« er en slags indtalt arie, der også har et godt spotlys af skæve, pludseligt anslåede keyboardakkorder. At Matmos således vrager sang til fordel for snippets og sniksnak er et af de fine greb på albummet.

Det amerikanske indieband Yo La Tengo medvirker på »Io! Lavender River Karez«, hvis tempo og fyldighed minder om deres eget instrumentale dokumentarsoundtrack The Sounds of The Sounds of Science. Og på »Platformalism« fortæller hakkende computerstemmer om skærmforbrug og teknologi, så man på én gang begynder både at le og tænke sig om. Drum & bass-stemningen på »Unmastering« er et overraskende sjovt indslag, og »Warm Opening«, der gæstes af elektronikafænomenet Oneohtrix Point Never, fascinerer med sin zigzaggende fremdrift.

The Consuming Flame: Open Exercises in Group Form udmærker sig gennem enkeltstående scener med uforglemmelig elektronisk musik. De mere livsfattige perkussionperioder virker som ensformig indpakning. Alle elektroniske lydbilleder er i absolut højeste opløsningskvalitet. Men med tre timers konstant kørende musik bliver der bare for langt mellem de steder, hvor man læner sig frem i sædet.

Matmos: ’The Consuming Flame: Open Exercises in Group Form’ (Thrill Jockey Records)