Læsetid: 7 min.

Nora lades alene tilbage, mens Heddas pistolleg præges af ligegyldighed

Henrik Ibsen går ikke af mode, men det er op til den enkelte instruktør at aktualisere hans dramatik. Det lykkes med Anna Balslevs minimalistiske opsætning af ’Et dukkehjem’ på Det Kongelige Teater, mens Hans Henriksens opsætning af Hedda Gabler er præget af en fornemmelse af ligegyldighed
Sicilia Gadborg Høegh fremstår ung og feminin i sin barnligt naive fortolkning af Nora.

Sicilia Gadborg Høegh fremstår ung og feminin i sin barnligt naive fortolkning af Nora.

Catrine Zorn

30. september 2020

Den norske dramatiker Henrik Ibsen er evigt populær som klassikeropsætning på danske teatre. Faktisk opsættes hans forestillinger til stadighed igen og igen verden over. Husets Teater spiller lige nu Lille Eyolf, Aalborg Teater præsenterer Hedda Gabler, og på Det Kongelige Teater er det Et dukkehjem

Og der er en grund til Ibsens popularitet. Hans værker bevæger sig fra realismen over naturalismen for at ende i symbolismen. Men fælles for dem alle er, at hans personer er fulde af følelser, opgør med normerne eller alternativ tænkning. De synes alle at være skildret uden politisk sigte, men under overfladen ulmer uudtalte holdninger og ideer.

Netop derfor går Ibsens dramatik ikke af mode. Det er op til hver enkelt instruktør at vinkle, lade og aktualisere hans dramatik. Men til trods for, at Ibsen er den næstmest spillede dramatiker på verdensplan, er hans signatur ikke nødvendigvis garant for teateroplevelser i verdensklasse. 

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu