Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

Nyege Nyege Tapes slår døren ind til en verden, hvor østafrikansk metal og techno mødes

Metalæstetik, industrielle collager og hård techno vrides hos Duma og Metal Preyers til nye, spøgelseslignende billeder af østafrikanske storbyer
Det er en mørk og spøgelsesagtig verden, man træder ind i hos Metal Preyers, hvis album udkom på Nyege Nyege tidligere på året.

Det er en mørk og spøgelsesagtig verden, man træder ind i hos Metal Preyers, hvis album udkom på Nyege Nyege tidligere på året.

Kultur
9. september 2020

Heavy metal kan på overfladen virke som en meget hvid genre. Men som Sam Dunn og Scot McFadyen dokumenterede i deres film Global Metal har metal-musikken ikke alene fundet udbredelse mange steder i verden, den har også vist en evne til at smelte sammen med et væld af lokale udtryk uden for den kulturkreds, som mange associerer den med. Størst bevågenhed har bandet Sepultura opnået med deres banebrydende blanding af hård metal og traditionel brasiliansk musik, men eksemplerne er legio.

Også det afrikanske kontinent har et blomstrende metalmiljø med adskillige undergrundsscener. At det Kampala-baserede label Nyege Nyege Tapes åbner en dør ind til en af disse scener, giver mening. Fra den ugandiske hovedstad har Nyege Nyege Tapes de seneste år markeret sig stærkt som udgivelseskanal for eksperimenterende elektronisk musik fra Østafrika. Men med deres forkærlighed for smadrede lydbilleder, punket produktion og heftige kaskader af trommer in mente var det næsten bare et spørgsmål om tid, før de gav sig til at flirte med regulær hardcore og metal.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her