Læsetid: 6 min.

Reality-tv og kunsthistorie har fået et kærlighedsbarn. Det hedder ’Kunstnerkolonien i Skagen’

DR har puttet seks danske billedkunstnere ned i en fastelavnstønde af et realityprogram og krydset fingre for, at der ville ryge godter ud. Det gør der heldigvis, for ’Kunstnerkolonien’ er både nysgerrig underholdning og seriøs kunstformidling
Det ser idyllisk ud på stranden til bords med John Kørner, Maria Torp og Erik A. Frandsen (fra venstre mod højre). Men snart går der divanykker og far-jokes i kunstnerne, som  alligevel, mellem en buffet af sjove oneliners, formår at gøre os klogere på kunsten.

Det ser idyllisk ud på stranden til bords med John Kørner, Maria Torp og Erik A. Frandsen (fra venstre mod højre). Men snart går der divanykker og far-jokes i kunstnerne, som alligevel, mellem en buffet af sjove oneliners, formår at gøre os klogere på kunsten.

Danmarks Radio

3. september 2020

Der må sidde en caster et sted på et produktionsselskab og fryde sig. For det har været noget af et sats at hyre en række store danske billedkunstnere, der hverken er ude på at indynde sig hos seerne eller deres kolleger, til et realityformat i stil med TV 2’s Toppen af Poppen, hvor kendte danske musikere nyfortolker hinandens sange. Jeg fryder mig også, for Kunstnerkolonien i Skagen er forrygende tv.

DR har indlogeret seks danske kunstnere på et hotel i Skagen, hvor Anna Ancher og P.S. Krøyer for 150 år siden skabte deres berømte kunstnerkoloni. De nulevende kunstnere skal over 14 dage bo og spise sammen, skabe kunstværker og til sidst udstille sammen.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Viggo Okholm
  • Maj-Britt Kent Hansen
  • Anker Heegaard
Viggo Okholm, Maj-Britt Kent Hansen og Anker Heegaard anbefalede denne artikel

Kommentarer

Bjarne Toft Sørensen

En kommentar til:
”Kunstnerkolonien i Skagen er den genreblanding af reality-tv, socialt eksperiment og kulturformidling, som jeg ikke anede, at jeg længtes efter”.

Der er ikke meget reality – tv over det, for de ville aldrig have arbejdet med deres kunst på netop den måde, som de gør, hvis ikke de særlige omstændigheder, de er anbragt i, havde tvunget dem til det. Selv om de på et teknisk niveau arbejder ud fra det, som de ved, at de kan.

Til gengæld fungerer det fint som socialt eksperiment og ikke mindst psykologisk eksperiment, hvor hver af deltagerne, på grund af de særlige omstændigheder, ret hurtigt afslører træk ved deres personlighed og deres identitet som kunstnere, som vi måske ellers ikke ville have fået at se.

Det undrer mig, at såvel anmelderne i Berlingske, Politiken og Information mener, at de af serien (indtil videre) er blevet så meget klogere på både kunst og kunstnere. Så må de sandelig på forhånd have været meget uvidende herom (og det kan vel ikke rigtigt passe?).

Maj-Britt Kent Hansen og Ulla Søgaard anbefalede denne kommentar