Læsetid: 4 min.

Tegneserie vil formidle historie og lokke gæster på museum

Tegneserien ’Den magiske spinel’ formår at formidle islamisk historie, men rummer ikke stor tegneseriekunst
Sigurd, der studerer kunsthistorie, arbejder på Davids Samling i København. Da han falder ned ad trapperne på museet, ryger han pludselig tilbage i fortiden og ser, hvor museets kunst stammer fra.

Sigurd, der studerer kunsthistorie, arbejder på Davids Samling i København. Da han falder ned ad trapperne på museet, ryger han pludselig tilbage i fortiden og ser, hvor museets kunst stammer fra.

Forlaget Cobolt

2. oktober 2020

Davids Samling i København rummer en af de fineste samlinger af islamisk kunst hinsides de flertals-muslimske dele af verden. Det er et museum af internationalt format, en perle blandt danske kulturinstitutioner. Det ved specialister på området, men det kniber fortsat blandt det mere generelt kulturinteresserede publikum i Danmark såvel som internationalt.

Det velfinansierede museums seneste udspil i formidlingen af såvel samlingen som institutionen mere generelt er en tegneserie, Den magiske spinel, forfattet af museumsinspektør Peter Wandel og fortalt i billeder af illustrator Rasmus Meisler, der i øjeblikket nok mest er synlig som del af den grafiske identitet på Weekendavisen.

Rasmus Meisler har før tegnet billedbøger med en snert af tegneserier – ikke mindst 2012-samarbejdet med Camilla Hübbe, Tavs. Men ret beset er der tale om en debut i udtryksformen fra begge skabere.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu