Læsetid: 3 min.

Anna von Hausswolff og hendes barokorgel fører os gennem mørke dale til visionære tinder

Den svenske musiker Anna von Hausswolff kredser på sit nye album om dødens realitet, tankens himmelflugt og sjælens forvandling
Den svenske musiker Anna von Hausswolff har udgivet et nyt album, ’All Thoughts Fly’, baseret på kirkeorgel.

Den svenske musiker Anna von Hausswolff har udgivet et nyt album, ’All Thoughts Fly’, baseret på kirkeorgel.

Malthe Ivarsson

21. oktober 2020

Oprindeligt drømte den svenske musiker Anna von Hausswolff om at blive arkitekt. I stedet valgte hun at fordybe sig i studiet af kirkeorglet – et instrument, der i sig selv er som ærefrygtindgydende arkitektur. Et instrument, man nærmest kan flytte ind i, eller forsvinde i, og som samtidig flyder umærkeligt sammen med det kirkerum, det er en del af.

Selv har jeg altid været fascineret af dette instrument, som på den ene side stræber efter at gengive en himmelsk lyd og samtidig er så monstrøst, tungt og fysisk i sin vælde. Det er en sær modsætning, som Hausswolff også har blik for. I et interview har hun udtalt, hvordan kirkeorglerne kræver, at man bruger hele sin fysik for at spille på dem, og når det er bedst, er det næsten, som om det at spille på det bliver en dans.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Anders Graae
  • Christian Mondrup
  • Eva Schwanenflügel
Anders Graae, Christian Mondrup og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu