Med arven fra Hammershøi udfordrer Johannes Sivertsen hele den vestlige kunsthistorie

Hvad sker der, når en hvid mand maler brune kvinder? Johannes Sivertsen udforsker billedets magt, når han maler ufortalte kvindehistorier fra Algeriet og kolonial, fransk skyld i fremragende udstilling på Overgaden
Kvinderne på Johannses Sivertsens billeder laver mad, høster østers fra havet eller står tænksomme på toppen af en klippe, men de lader til at være klar over, at de bliver betragtet. Sivertsen er teknisk overlegen og ved præcis, hvornår han skal dosere skarpe, skulpturelle kanter, og hvornår han skal lade konturerne stå uklare. (’Harvesting the sea’, 2020, 46x55 cm).

Overgaden – Institut for Samtidskunst

7. oktober 2020

Maleriet er dødt. Sådan lyder en af kunstverdenens yndlingsmaksimer i stil med »rock’n’roll er død« eller »Gud er død«. Malingklatter, man skal fordybe sig i, har ikke meget at sige over for effektstærke genrer som video, performance og installation i internettets tidsalder.

Men nej. For på udstillingsstedet for samtidskunst Overgadens højloftede lokaler ved pittoreske kanaler på Christianshavn kan man lige nu opleve malerier af den dansk-franske maler Johannes Sivertsen (f. 1984). Værkerne dokumenterer et mylder af kvindefortællinger fra Algeriet, blandt andet en for undertegnede ukendt historie om den kvindeligt anførte modstandsbevægelse mod Frankrig.

Derudover er udstillingen De Unavngivne et argument for det realistiske, klassiske maleris stadige betydning. Den viser, hvor lidt den vestlige kunsthistorie og billedverden, trods begravelsestaler, har gjort sig fri af dets verdensskabende kræfter.