Med arven fra Hammershøi udfordrer Johannes Sivertsen hele den vestlige kunsthistorie

Maleriet er dødt. Sådan lyder en af kunstverdenens yndlingsmaksimer i stil med »rock’n’roll er død« eller »Gud er død«. Malingklatter, man skal fordybe sig i, har ikke meget at sige over for effektstærke genrer som video, performance og installation i internettets tidsalder.
Men nej. For på udstillingsstedet for samtidskunst Overgadens højloftede lokaler ved pittoreske kanaler på Christianshavn kan man lige nu opleve malerier af den dansk-franske maler Johannes Sivertsen (f. 1984). Værkerne dokumenterer et mylder af kvindefortællinger fra Algeriet, blandt andet en for undertegnede ukendt historie om den kvindeligt anførte modstandsbevægelse mod Frankrig.
Derudover er udstillingen De Unavngivne et argument for det realistiske, klassiske maleris stadige betydning. Den viser, hvor lidt den vestlige kunsthistorie og billedverden, trods begravelsestaler, har gjort sig fri af dets verdensskabende kræfter.
Ønsker du at kommentere artiklerne på information.dk?
Du skal være registreret bruger for at kommentere.
Log ind eller opret bruger »