Blackpinks nye album er kort og overgearet, men også potentielt girl power-fuldt

Selv om især rapsekvenserne på Blackpinks nye album, ’THE ALBUM’, fremhæver den sydkoreanske pigeband-konstruktions musikalske potentiale, har gruppen stadig brug for at bevise, at deres musik indeholder andet end barnlige superstjernedrømme
Blackpink har stadig brug for at bevise, at deres musik indeholder andet end barnlige superstjernedrømme.

YG Entertainment

15. oktober 2020

Den gængse, vestlige definition på et band må være en gruppe musikere, der oprindelig er venner, i familie eller måske kærester – og som så finder sammen, helt af sig selv, for at lave musik. Men i den asiatiske popindustri er det helt almindeligt, at en virksomhed samler et band, og gør medlemmerne til superstjerner på rekordtid.

Pigebandet Blackpink er skabt af det sydkoreanske underholdningsfirma YG Entertainment og består af de fire medlemmer Jennie, Jisoo, Lisa og Rosé. Medlemmerne kendte ikke hinanden i forvejen, men er blevet nøje udvalgt hver især, via en række verdensomspændende auditions. Derefter har de, som ægte, asiatiske pop-personaer, ændret deres fødenavne til de internationalt [læs: engelsk-] klingende aliasser. Og alle fire synger, rapper og danser – mens musikskrivningen fortsat er overladt til andre. Nu er Blackpink klar med deres første udgivelse på koreansk og engelsk, albummet THE ALBUM.

Stuck i teenageprinsesse-rollen

I forhold til at Blackpink er blevet skabt ud fra et klart, topstyret krav om popularitet og stjernestatus, går det allerede forrygende for den sydkoreanske pigegruppe. Blackpink har haft deres egen reality-tv-serie, medlemmerne er hver især blevet kåret til ambassadører for luksustøjmærker, de har slået verdensrekorden for ’mest sete youtubevideo i løbet af 24 timer’, de har spillet på den store, amerikanske musikfestival Coachella og samarbejdet med popstjernerne Dua Lipa og Lady Gaga.

Gruppens første album, Blackpink in Your Area fra 2018, bestod af en halv times overspændt pop på japansk og engelsk. THE ALBUM har samme format – denne gang leverer de dog kun 24 minutters blanding af engelsk og koreansk. Hertil har Blackpink fået de to amerikanske superpopstjerner Selena Gomez og Cardi B til at medvirke på numrene »Ice Cream« og »Bet You Wanna«.

THE ALBUM lægger ud med det dramatiske, stryger-introducerede »How You Like That«. Her synger og rapper de fire medlemmer solo eller i duetter, på skiftevis engelsk og koreansk, tilsat mangategneserieagtige udråbsord. Nummeret er, som resten af Blackpinks musik, hård og frembrusende på en overdrevet nuttet måde.

At Blackpink i musikvideoen til »How You Like That« desuden er iført moderne fortolkninger af den traditionelle, sydkoreanske dragt Hanbok, har været med til at give gruppen positiv opmærksomhed. De er blevet krediteret for at ’genopfinde’ dragten og udbrede kendskabet til den på et globalt plan. Og flot er det. Men man må dog også formode, at det er resultatet af en form for bandstrategi.

Især rapsekvenserne på THE ALBUM fremhæver Blackpinks lydmæssige potentiale. Når det er bedst, er det som at lytte til en blanding af slut-00’ernes mest hittende, alternative popkvinder – M.I.A, Yelle, CSS, Goldfrapp og Little Boots. Men der går også meget tid med at være stuck i Disney Channel-teenageprinsesse-rollen som netop Selena Gomez i High School Musical, eller Miley Cyrus i Hannah Montana.

Sangteksterne på THE ALBUM strutter af selvtillid og gåpåmod, men som det lyder nu, ikke så meget andet. På nummeret »Lovesick Girls« synges der for eksempel begejstret om at lede efter kærligheden og være for god til alle mændene. Her kan man så begynde at diskutere, hvorvidt det er relevant at bruge buzz-ordet empowering eller ej. For har Blackpink, ud over at være en popularitetsmaskine, egentlig et musikalsk, feministisk projekt?

Blackpink har stadig brug for at bevise, at deres musik indeholder andet end barnlige superstjernedrømme. Det føler jeg mig ikke sikker på kun ved at lytte til THE ALBUM. Og dog er der noget potentielt girl power-fuldt over udgivelsen. Det gør det svært at vurdere, om jeg selv bare er for gammel og musiknørdet til egentlig at forstå deres betydning. Der skal i hvert fald flere, længere og mere genuine albummer til, før jeg er overbevist.

Blackpink: ’THE ALBUM’ (YG Entertainment)