Anmeldelse
Læsetid: 6 min.

Casper Christensen er grundlæggende utroværdig. Måske er det derfor, Martin Kongstads biografi er så god

Martin Kongstads portrætbog om den største mand i dansk komik siden Dirch Passer er velskrevet, grundig og underholdende. Den kræver dog, at man køber præmissen om, at Casper Christensen rent faktisk har lagt sit liv om
Alle kender Casper Christensen, men hvem er Casper Christensen? Det spørgsmål forsøger Martin Kongstad at besvare i biografien ’Casper’.

Alle kender Casper Christensen, men hvem er Casper Christensen? Det spørgsmål forsøger Martin Kongstad at besvare i biografien ’Casper’.

Thomas Lekfeldt

Kultur
8. oktober 2020

En ting, der kendetegner nogle af verdens bedste historier – for eksempel Sult, Løgneren og Lolita – er utroværdige fortællere. Casper Christensen, den mest indflydelsesrige mand i dansk showbiz de seneste 25 år, er som karakter og fortæller grundlæggende utroværdig. Måske er det en af grundene til, at den nye biografi om ham, der udkommer torsdag, er så god.

Bogens første 50 siders penge foregår i Los Angeles, som han er drenget imponeret over – alle drømmene og hollywoodstjernerne. Her prøver han hele tiden at imponere biografiens forfatter, skribenten Martin Kongstad, og få ham til at føle sig tilpas i millionbyen.

Men når de taler sammen, siger Casper Christensen, at det ikke længere er vigtigt for ham, hvad andre tænker. Bladrer man et par sider frem, står han i en lufthavn og gør alt for, at en tilfældig securitymedarbejder skal synes om ham.

Et autofiktivt røvhul af et alterego

Det er næppe gået manges næse forbi, at Casper Christensen har lagt sit liv om. »Fuldkommen om«, som han slår fast i biografiens første sætning. Efter årtier som festkonge med et langt spor af alkohol, affærer og engangsknald slæbende efter sig lever han nu en relativt rolig tilværelse i Nordsjælland med sine børn og sin anden hustru, Isabel, der i øvrigt er datter af hans gode ven showbizmanden Jarl Friis-Mikkelsen. Ikke mere coke og fjams – nu hedder det ingefærjuice og sundt fredagsslik. Han er endda også blevet kristen.

Spørgsmålet, der presser sig på, er selvfølgelig: Tror man på det? Har han virkelig lagt sit liv om? Casper Christensen (eller bare ’Casper’, som han næsten konsekvent omtales i bogen, og som hans autofiktive røvhul af et alterego i Klovn også lystrer) er kendt som en kamæleon og strateg og, ja, lidt af et røvhul, så man læser om hans erkendelser med ekstra kritiske øjne.

Efter foromtalen af bogen har der også været trængsel på internettet, hvor mange har anklaget ham for, at vækkelsen og veganertilværelsen bare er en ny fase inden den næste. Måske endda et mediestunt. Jeg må sige, at jo mere konkret han bliver om omvæltningerne – og om fortidens fester, stoffer og systematiske serieutroskab – des mere ægte forekommer han (og jo mere underholdende bliver bogen).

Fra mobbeoffer til topmobber

Martin Kongstad går grundigt til værks i sine bestræbelser på at besvare spørgsmålet: Hvem er Casper Christensen? I fly, biler, på smarte cafeer, spisesteder og hoteller i især København og Nordsjælland har de to tilbragt timer og atter timer sammen. Ud over Los Angeles har de også været i Berlin, og så har Martin Kongstad haft adgang til dagbøger og interviewet en lang række mennesker, der på den ene eller anden måde har krydset vej med komikeren.

Casper Christensen voksede op i Birkerød som stærkt begavet og moderat forkælet enebarn. Han havde astma og briller og blev drillet i første klasse, men skiftede skole og blev selv topmobber. Efter et studieophold i Colorado blev han besat af USA, og i slutningen af 1980’erne var han med til at bringe standupkomikken til Danmark med sin aggressive og amerikansk inspirerede stil (flere af hans jokes var simpelthen hugget fra kolleger over there og oversat direkte til dansk).

I starthalvfemserne blev han vært på børne-tv, og som 26-årig fik han sit folkelige gennembrud med Husk lige tandbørsten. Resten er (popkultur)historie: Tæskeholdet, Casper & Mandrilaftalen, Langt fra Las Vegas, Klovn. Altid har han haft fart på, men efter en omgang bevidsthedsudvidende mdma-terapi, som han beskriver minutiøst i bogen, har han så lagt livet om. Helt om. 

Registrerer uden nåde

Og så har han altså besluttet sig for at få skrevet sin biografi, og han har bestemt, at det er Martin Kongstad, der skal føre pennen. De to kender hinanden overfladisk fra medie- og selskabslivet, og som Kongstad skriver i bogen, kan Casper Christensen lide hans romaner.

Martin Kongstad: ’Casper’.

Saxo
Den første del af biografien, der foregår i Los Angeles, minder en del om netop de romaner. Jeg opgav at tælle, hvor mange navne på kendisser, der namedroppes, da jeg nåede til 20. Næsten lige så mange måltider og spisesteder nævnes og beskrives i detaljer, ligesom man også kender det fra den tidligere madanmelders andre bøger. Det er tydeligt, at Casper Christensen ikke er udpræget gastronom, så hvad skal vi egentlig med al den madsnak?

Nå, det er en detalje.

Til bogen har Kongstad talt med Gud og hvermand – forældre, børn, kone, kolleger, konkurrenter, ekser, venner, bekendte – men ikke to af de vel nok vigtigste brikker til at forstå mennesket Casper Christensen: Anette Toftgaard, som han var gift med fra 1996 til 2003, og Iben Hjejle, som var hans kæreste fra 2003 til 2011. De har nok deres grunde, men det er en åbenlys mangel.

Til gengæld er der talrige højdepunkter i de andre interviews. For eksempel det med komikeren Thomas Wivel, der ikke kan lide Casper Christensen, og det med hans første kendiskæreste Lotte Larzen, som han dannede par med fra 1991-1994. Også de vægrer sig ved at deltage. Sidstnævnte vil kun være med på den betingelse, at interviewet bliver som parterapi, hvor Kongstad agerer terapeut, og førstnævnte ender med at tegne et nuanceret og kritisk portræt, men kræver et honorar på 1.200 kroner for det halvanden time lange interview.

Gennem hele bogen registrerer og beskriver Martin Kongstad præcist og uden nåde. For eksempel her om hans møde med Lotte Larzen:

»Lotte sludrer med en gråhåret kvinde, da jeg står af toget. Hun er i jakke af imiteret reptil, shorts, gummisko og hat og ligner en, der vækker opmærksomhed i den lokale brugs.«

Vi er med. Parterapien i hendes hjem er i øvrigt forrygende læsning. Her erfarer vi blandt andet, at hun og Casper havde en trekant med en fælles veninde på deres første date, og at han er en god elsker, og så ender det med, at hun benhårdt udfritter ham om hans utroskab. »Jeg er ikke sociopat, jeg havde det forfærdeligt,« angrer han.

På turné med monologer uden mening i

Biografien indledes af et citat fra C.V. Jørgensens 70’er-single »Entertaineren«: »Du’ den store entertainer / et skarptregistrerende geni. Du er international, karrieregal / på turné med monologer uden mening i.«

Versets næste fire linjer er ikke gengivet, men man hører dem for sit indre øre: »Der er praktisk talt intet på dit repertoire / selv om du underholder eliten ved Den Franske Riviera / er du mere død end et fossil / Og det er hemmeligheden bag mit smil.«

Hvem der smiler, ved jeg ikke, men Casper Christensens forhenværende assistent Emil Thorup, som i dag er kendis i egen ret – og som uden Christensens hjælp næppe var blevet det – bidrager med en skarp analyse af kendtes selvværd: »Han har masser af selvtillid, men jeg tror, han føler sig utilstrækkelig, når han ligger alene om natten. Ligesom ekstremt mange andre kendte mennesker,« siger han om Christensen.

Ihærdigt forsøger Kongstad at få hovedpersonen til at reflektere over netop det, men det er, som om der er visse områder, der er lukkede for diskussion. Selv om Martin Kongstad har siddet hjemme i sofaen mellem Christensens forældre og set familiebilleder, kommer han aldrig helt tæt på det problem, som Thorup diagnosticerer.

Casper Christensen har formentlig haft en eller anden grad af redigeringsret. Det ligger i hvert fald mellem linjerne, når han flere gange overvejer at lægge bogen ned og på et tidspunkt sent i processen endda forsøger at få forlaget til at fjerne Kongstad og overdrage projektet til en anden skribent, og måske ligger forklaringen der. Det ved vi ikke.

Det havde også været oplagt at bruge lidt mere krudt end ti linjer ud af knap 350 sider på at udforske lighedspunkterne mellem Klovn og den populære amerikanske tv-serie Curb Your Enthusiasm og konfrontere Christensen med de mange plagiatanklager, der har fulgt ham og Frank Hvam gennem årene. Men sådan skulle det ikke være.

Uanset disse forbehold er Casper en biografi på højt niveau. Både når det gælder det rent litterære, og hvad angår anekdoter og refleksioner. Det er ikke blot en redigeret scrapbog, men en velskrevet, grundig og særdeles underholdende portrætbog. Det skyldes Casper Christensens ærlighed, og det skyldes i særdeleshed Kongstads sans for sprog og for den gode historie.

Martin Kongstad: ’Casper’. Politikens Forlag. 344 sider. 300 kroner.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

olivier goulin

...Den kræver dog, at man køber præmissen om, at Casper Christensen rent faktisk har lagt sit liv om

og måske:

....den største mand i dansk komik siden Dirch Passer

Jeg græmmes.

/O

Torben Nielsen, Daniel Joelsen, Steen Simonsen, søren ploug, John Scheibelein, Mette Holten Haagerup, Anne Svendsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Erik Jensen, Helene Kristensen, Jørn Stjerneklar, Eva Schwanenflügel, Kim Houmøller, Birte Pedersen, Morten Bo Johansen, Lise Lotte Rahbek, Anders Reinholdt, Arne Lund, Ruth Sørensen, Erik Jakobsen, Tina Peirano, Jan Nielsen, Leonore Lee Krarup Belling, John Larsen og Jan Damskier anbefalede denne kommentar

"den største mand i dansk komik siden Dirch Passer"

ro på nu

Daniel Joelsen, søren ploug, Mette Holten Haagerup, Peter Breum, Birte Pedersen, Henning Kjær, Morten Bo Johansen, Carsten Wienholtz, Per Kortegaard, Lise Lotte Rahbek, Flemming Olsen og Erik Jakobsen anbefalede denne kommentar
Flemming Olsen

Dirch Passer syntes ikke selv, han var morsom, hvad med Casper Christensen?

Kan nogen fortælle mig, hvad det er, der efter sigende gør CC til en morsom mand? Jeg har set lidt af hans "shows", og tænkte: Hvornår er det man skal grine?
Hvis han kan være det største navn i dansk showbiz - så står det satme sløjt til, men som Niels Hausgaard siger - "så'n vil de unge jo ha'et."

Torben Nielsen, søren ploug, Helene Kristensen, Birte Pedersen, Kirsten Lindemark, Henning Kjær og Finn Egelund anbefalede denne kommentar
Anders Sørensen

Nu står der jo ikke "største komiker siden Dirch". Men "største mand i dansk komik". Som i mest betydningsfulde/indflydelsesrige/magtfulde etc.

Det kan der næppe indvendes noget særligt imod - men naturligvis lægger formuleringen og sammenligningen med Dirch op til en syndflod af kommentarer om, hvor usjov CC er, og i hvor høj grad sammenligningen med Dirch tangerer majestætsfornærmelse eller det, der er værre ...

Jeg nævner lige i flæng CC's bedrifter efter sølle hukommelse:

Afgørende for standupkomikkens indtog i DK
Den Harme Linje
Tæskeholdet
Langt fra Las Vegas
Mandrilaftalen
Klovn

Hvis man nægter at anerkende betydningen heraf og har glemt, hvor store ovennævnte faktisk var på det givne tidspunkt, går man med skyklapper på og har gjort det i snart en menneskealder ... Ok, 30 år ...

Olaf Tehrani, Ulrik Nørgaard, Jan August, Per Torbensen, Marianne Bitsch, Dennis Tomsen, Torben Bruhn Andersen, Ole Frank og Villads Larsen anbefalede denne kommentar
Jens Christian Jensen

Enig Anders - og husk så lige tandbørsten :-)

Anders Sørensen

@Jens Christian Jensen, HOV, den havde jeg helt glemt. Se bare, CC har lavet endnu mere, end selv jeg husker ...

Helene Kristensen

Problemet er vel, at man ikke husker CC når ikke lige han er på - og det er ikke fordi jeg er dement, der er bare alt for lidt indhold i hr. CC.

Er det bare mig, men har plathed og småondskabsfuld hetz afløst humor?

Thomas Stage, Torben Nielsen, Birgit Kraft, søren ploug og Herdis Weins anbefalede denne kommentar

Mit spørgsmål går ikke på om manden, og hans mange kreative småtyverier fra udenlandske kilder, samt gene opfindelser, har haft indflydelse og vægt i den meget letbenede del af den danske underholdningsbranche siden staren af halvfemserne, for det er induskutabelt, men snarere om der er nogen som helst god grund til at jeg skal interessere mig for ham som menneske..

søren ploug og Martin Rønnow Klarlund anbefalede denne kommentar
Anders Sørensen

@Helene Kristensen, indhold hvordan? Hvilket "indhold" bestod Dirch Passer eksempelvis af? Jeg er vel lidt midt mellem generationen af Dirch og Casper C., og mit indtryk er, at CC havde langt mere på hjerte, var mere reelt betydningsfuld som faktisk leverandør af egne ideer, og at Dirch egentlig mere skar grimasser og kunne levere andre folks tekster på en måde, samtiden forstod og kunne grine af.

Ikke at det skal være en konkurrence ...

Anders Sørensen

@Peter Breum, hvorfor egentlig kalde det "småtyverier"? Du afslører din agenda derved. "Småtyverier" er det, man også kunne kalde "inspiration".

Hvad betragter du som modpol til den "letbenede del af den danske underholdningsbranche siden starten af halvfemserne?

Men bortset fra det er der naturligvis ingen grund til, at du skal interessere dig for CC som menneske og hans privatliv.

Men vi har jo dog som mennesker en vis tendens til at interessere os for dem, der påvirker samfundet - hvilket CC nok har gjort i samme eller højere grad end alle de der store kunstnere, hvis dagbøger snages i 200 år efter.

Olaf Tehrani og Martin Rønnow Klarlund anbefalede denne kommentar
Helene Kristensen

Anders Sørensen, Dirch Passer gav glæde, og havde nok ikke andre bevæggrunde end det. CC gav ikke andet end ligegyldighed. Jeg mener svagt at huske, at jeg på arbejdet var tvangsindlagt til at høre radio med bl.a. Tæskeholdet - det gav nogenlunde samme "glæde" som når man kom ud på lageret, hvor radioen var indstillet på noget musikradio, med et stykke der nærmest kørte nonstop "Girl I want to make you sweat".

søren ploug, Peter Breum, olivier goulin og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
olivier goulin

@Helene

Præcis samme indtryk hér
Grimt, vrængende, uforskammet - og ekstremt påtrængende.

Præcis derfor er sammenligningen med Dirch - som vitterligt var en af Danmarks største komiske talenter - helt malplaceret, ja nærmest absurd. Dirch mestrede komikkens kunst til fingerspidserne - som kun skuespillere i reglen kan.
Den anden har overhovedet intet talent eller kvaliteter, jeg kan få øje på. Han kan bare råbe og tale grimt om alt og alle.

De er som dag og nat i min verden.

/O

Torben Nielsen, Birgit Kraft, søren ploug, Peter Breum, Morten Bo Johansen og Herdis Weins anbefalede denne kommentar

Livet er for kort til biografier, især biografier af nogen der kun er ½vejs i livet.

Chris Skovgaard

Sammenlignen med Dirch giver slet ikke mening, men flere af CC's "sitcoms" spidder på sin egen måde tidsånden effektiv, og så er det, synes jeg, i hvert fald altid interessant, når et msk prøver at ændre sit moralske habitus el. i det mindste reflekterer over det .

Søren Kristensen

Er bogen om CC en biografi eller er det bare en fortælling om CCs rejse fra feteret popsmart misbruger til frelst nykristen veganer? Når det er spurgt, så synes jeg det er helt OK at sammenligne CC med DP alene på baggrund af rumfanget hvormed de har fyldt både lærred og TV. Ingen af dem er jo ligesom til at komme uden om, og jeg kan ikke komme i tanke om andre der er mere værdige til sammenligningen, måske lige bortset fra ham der standupperen fra Lolland, som jeg ikke husker navnet på.

Anders Sørensen

@Helene Kristensen, det er selvfølgelig helt fair ikke at kunne lide CC. Men samtidig må man også anerkende omfanget af hans betydning; de to ting udelukker ikke hinanden. Jeg kan fx ikke lide Dirch Passer, men anerkender samtidig hans betydning, og jeg anerkender, at han var god til det, han gjorde.

At CC kun "gav ligegyldighed" er ikke sandt, objektivt. Så kunne jeg påstå, at Dirch gjorde det samme, fordi han ikke gav mig noget.

Det er selvfølgelig også et generationsspørgsmål - jeg var ikke født, da Dirch grimasserede på sit højeste.

Daniel Joelsen

@Anders Sørensen At være en stor mand i komik kræver vel også at være folkelig? Jeg tvivler at CC er mere folkelig end Dirch var. CC har sin fanskare, hvorimod Dirchs popularitet voksede med tiden og med udbredelsen af medier. Heller ikke produktionen er overvældene sammenlignet med Dirch, som også producerede meget. Dirch optrådte med mange andre af datidens skuespilere og komikere. Her er CC mere afgrænset omkring de skuespilere og komikkere han har samarbejdet med. Men når det kommer til økonomi, tror jeg måske at CC er større, men hvem måler komik i penge? Men der står jo også “størst siden Dirch . .”.

Martin Kongstad

Folk har mange meninger om Casper Christensen, og mange har angivelig brug for at statuere, at de er for kloge til ham eller har bedre smag, men fælles for alle kommentatorer er, at de ikke har læst bogen.