I et centralt spor i Jørgen Leths nye film I Walk rejser han og sønnen Asger Leth, der også laver film, til Mekongfloden. Fra Hanoi i Vietnam flyver de i et mindre fly hen over junglen og videre langs flodens løb, indtil de skifter til den båd, der tager dem det sidste stykke ud til et efter alt at dømme tilfældigt stykke cambodjansk jungle.
Jørgen Leth vil gerne se Mekongfloden, som har en nærmest mytologisk status i filmhistorien, idet den danner rammen om mesterværket Apocalypse Now (1979).
Far og søn finder det begge dybt tilfredsstillende bare at se på landskabet under sig og rundt om sig. Det er åbenlyst en evne, de sætter en ære i.
På vej til endedestinationen overnatter de på et hotel og står op i god tid før solopgang. Hvorfor de gør det, taler de om siddende på hver sin seng på en ikke helt spontan måde, til ære for kameraet:
»Vi skal se tågen over junglen,« siger Jørgen Leth.
Det har de aftalt, det er deres arbejde at se den tåge, tilføjer han. Jørgen Leth har tendens til at være deprimeret om morgenen, men han tager sin selvvalgte kunstneriske forpligtelse til at bruge sine øjne alvorligt.
»Jeg hader det, men jeg kan godt se meningen med det,« siger han med sin karakteristiske nasale stemme og omhyggelige diktion.
Resignation og selvdisciplin
Det er ikke fordi tågen eller optagelserne af den i sig selv spiller nogen særlig væsentlig rolle i I Walk, men den lille forholdsvis banale scene på hotelværelset er karakteristisk for den gennemgående spænding mellem resignation og selvdisciplin i filmen.
Det er blevet mere tungt og besværligt at være Jørgen Leth, som nu er 83 år gammel og gangbesværet, men han kæmper for at bevare sin bevægelsesfrihed og den værdighed, der er forbundet med den.
Filmen igennem går kameraet tæt på digteren, filminstruktøren og cykelkommentatorens leverplettede hud og sølvgrå hår. Scenerne udfyldes ikke nødvendigvis af en begivenhed, kameraet registrerer bare en mand og hans stilfærdige arbejde med at beherske sin krop og finde sig til rette i sine omgivelser.
Da Jørgen og Asger Leth når ud til endedestinationen ude i junglen, som Jørgen Leth beskriver som »komprimeret kaos«, hyrer de nogle lokale håndværkere og skovhuggere til at bygge en firkantet ramme, der skal monteres i selve junglen, så et lille udsnit af den ovenfra og set fra en af siderne fremstår indrammet.
Adrætte cambodjanske mænd klatrer op i junglens træer og monterer lange, brede rødmalede brædder i dem, sådan at Jørgen og Asger Leth får indrammet noget kaos. Dette land art-projekt virker dels som et besværgende ritual.
Da filmholdet ankommer til det indrammede sted i junglen, skal Jørgen Leth hjælpes op af båden og op ad en stejl skrænt, der er udgravet trappetrin i. Lige så omhyggeligt filmholdet er med at hjælpe den ældre gangbesværede mand med at forcere stigningen, lige så omhyggelige er de med at dokumentere handlingen, der antager karakter af performance, relativ kraftpræstation og ritual.
Den ene fod foran den anden
Alderen, der trykker, og kaosset, der trænger sig på og skal bringes i en form for orden gennem kunstneriske greb, er det gennemgående tema i I Walk, og det mest konkrete udtryk for alt det er Leths gangbesvær. Som en prolog for filmen ser man Leth liggende i en scanner, mens man hører hans stemme deklamere en tekst:
»Jeg ligger her. Kan ikke rejse mig. Benene virker ikke, som jeg vil have det. Der er ingen forbindelse. Kan ikke sige ‘gå‘. De siger, det er hovedet. Det er horrorfilm for børn. Jeg kunne ikke gå efter jordskælvet. Jeg må rejse tilbage. Finde sammenhæng. Finde orden.«
Filmen består af en masse spor og disparate episoder og situationer med Jørgen Leth i centrum. I begyndelsen af filmen genfortæller Leth på lydsiden sin egen oplevelse af jordskælvet i Haiti i 2010, hvor han indtil da boede. Døde og tilskadekomne haitianere ligger oven i hinanden og agerer baggrundstæppe for Jørgen Leths traume på en måde, der i hvert fald ikke afkræfter, at I Walk grundlæggende er et ret narcissistisk projekt.
At det ikke længere er en selvfølge, men en viljesakt at sætte den ene fod foran den anden, er et meget konkret udtryk for alderdommen, og Jørgen Leth er god til at tage det og den alvorligt.
Oplevelsen af den sene alderdom er et værdigt emne for en dokumentarisk undersøgelse, også gerne af den fragmentariske, registrerende og til en vis grad tilfældighedsprægede slags, Jørgen Leth gennem et langt liv har excelleret i. Men efterhånden som flere og flere spor føjer sig til, begynder man at savne et afgrænsende princip.
Den oven for nævnte tur ud i junglen omkring Mekongfloden udgør en nogenlunde sammenhængende og fremadskridende fortælling – noget som Jørgen Leth ellers plejer at se stort på for i stedet at fokusere på selvstændige prægnante scenarier, der i al deres enkelhed kan fange interesse.
Det er ikke, fordi I Walk mangler flere sammenhængende handlingsspor, men det er de færreste af de scenarier, den er klippet sammen af, der i sig selv er specielt interessante.
Goddard-framing
I Walk handler dels om at genoptræne evnen til at gå, dels om at Jørgen Leth går en tur ned ad memory lane i sit liv som eksperimenterende dokumentarfilmskaber. Der er klip fra højdepunkter i hans karriere såsom Motion Picture (1970), hvori tennisspilleren Torben Ulrich spiller op ad en mur, og En forårsdag i helvede (1977), hvori Ole Ritter kører cykelløbet Paris-Roubaix.
Disse optagelser klippes sammen med nutidige optagelser af de nu gamle sportsstjerner i bevægelse – Torben Ulrich går langsomt forbi sin bogreol og læner sig op ad sin altan i det californiske hjem, mens Ole Ritter cykler en tur på en dansk landevej. Det er præcis lige så interessant at se på dem, som det er at se på alle andre gamle mennesker, der i løbet af livet har behersket deres krop væsentligt mere, end de gør nu.
Næst efter undersøgelsen og udfordringen af instruktørens gangbesvær er det mest interessante ved filmen der, hvor den tangerer det pinlige. De gentagne gange, hvor Jørgen Leth på ublufærdig vis udstiller sin egen forfængelige ærgrelse over at have fået en lidt tyk mave for eksempel. Den nævner han en del gange.
En enkelt af gangene forsikrer Asger Leth, der står bag kameraet, sin far om, at den ikke er med på billedet, fordi han laver en »Goddard-framing«, hvor man kun ser ham fra den nøgne brystkasse og op. Det er dejligt, at de øjeblikke er med, fordi de punkterer lidt af den selvhøjtidelighed, der ligger på lur filmen igennem.
‘I Walk‘. Instrueret af Jørgen Leth efter idé af Asger Leth. Fotografi: Tómas Gislason og Jørgen Leth. Varighed: 90 minutter. Dansk. Vises i udvalgte biografer i landets større byer.
Det at Jørgen Leth stadig bliver udråbt til en agtværdig kulturpersonlighed på trods af sagen om kokkens datter og det forhold at han som beskrevet i samme bog “udlejede“ sin kone til prostitution i en situation, hvor de manglede penge,viser pressens hykleri. Har han nogensinde udtalt, at han skammede sig over disse forhold,?
Jeg er så enig med Hans Jørgensen. Og nej, jeg har aldrig hørt om anger fra Jørgen Leth. Derudover har jeg det rigtigt svært med, at han lever stadigvæk i de lande, hvor piger er fattige. Så lad vær med at se på hans kunst, som han til tider bruger til at udnytte piger med.
Enig! Leth er eksemplet på hvordan der holdes hånd over nogle, så der ikke er mulighed for at hverken pege fingre eller “straffe” dem for deres åbenlyse krænkelser af andre medamennesker, her blot i kunstens navn.
I nogles øjne, som det fremgår af ovenstående kommentarer, bør det åbenbart være umuligt at fortsætte sit liv efter en tur i mediemøllen... og slet ikke som kunstner. Her kendes vist kun til gabestok, "på livstid".
Kort og godt, er ikke herr Leth kun en simpel krænkere og racist?
Menes der God(d)ard-framing?
Som jeg har forstået det, skal den famøse bog ikke læses som en selvbiografi, hvor jeg personligt ej heller ville anse alt for SANDT.
- Men derimod et værk, der ligger inden for genren Autofiktion.
Har ikke læst bogen, tror ikke jeg har set en eneste af Jørgen Leths film, og ingen sportsgrene siger mig en dyt, og kommer aldrig til at skifte mening angående, at tyrefægtning selvklart er dyreplageri - dyremishandling, og er aldeles ligeglad med, at det har man - de gjort i så og så mange år...
Men jeg var aldeles begejstret for programmet 'SpørgeJørgen' med Zissel og Jørgen Leth på den nu hedengangne Radio24syv :-)
Ete Forchhammer, man kan sagtens komme ud af gabestokken, men det kræver vel noget anger.
Fra overhovedet ikke at have beskæftiget mig med Jørgen Leth nogensinde, men dog hørt en del om ham ifm. bogballaden, hvor han som konsekvens mistede konsulhvervet og cykelkommentatorrollen, har jeg set nogle af hans film og oplevet ham live nogle gange.
Det skærpede min interesse. Og vel er der forfængelighed til stede, men var det bedre, at der ingen forfængelighed var overhovedet? Det tror jeg ikke.
Og det ikke at kunne gå - eller gå godt og sikkert - er bestemt ikke en bagatel.
Katrine Damm - hørte lige min første SpørgeJørgen: https://www.facebook.com/24syv/videos/disclaimer-opkald-ikke-dit-k%C3%A6...
Tak for at nævne det hedengange program, som jeg slet ikke kendte. Zissel er også ret god her og ligeledes i programmet Zissel og Eliten på P1 samt i DR-tv for nylig om kunst.
Jeg tror ikke Jørgen Leth behøver at gå bodsgang - og slet ikke over for den flok af moralske farisæer, som udfolder sig her.
Hvor mange har rent faktisk læst Det uperfekte menneske? Og hvor mange er så indbildske, at de, på et totalt overfladisk grundlag, mener at vide præcis hvad Jørgen Leth har foretaget sig og under hvilke omstændigheder?
Hvori består forargelsen?
At JL har haft sex med en yngre, sort kvinde?
Eller er det blot den primitive, stereotype forestilling om den hvide privilegerede herremand, der udnytter sin magtposition over for sit underprivilegerede tyende?
I bedste fald er det et udtryk for snerpethed og i værste fald for dumhed.
Elisabeth Lynge, anger! Og hvem skal så godkende angeren, forudsat at den har været udvendig nok? Og hvem afgør hvilken anger der opfylder kravet til den autoriserede anger?
Påstanden at man sagtens kan komme ud af gabestokken, tror jeg ikke på, og jeg synes den især for øjeblikket modbevises ret så voldsomt.
"Var der ikke også noget med....?" Kan .... erstattes med noget seksuelt, er det ekstra godt, endnu bedre end at ha’ snydt i skat
Eller Fx: mon forargelsen over at Claus Meyer gav nogle unge kriminelle en chance for at få et ordentligt liv efter afsoningen af deres domme, mon den forargelse skyldtes manglende sikkerhed for at de unge mennesker nu også havde angret ordentligt?
""Narcissistisk - forfængelig - selvhøjtidelig", skrives der i anmeldelsen.
Det er nøjagtig sådan, jeg altid har opfattet Jørgen Leth.
Tino Rozzo, "Narcissistisk - forfængelig - selvhøjtidelig", tjoe, men er de allerfleste ikke det?
- Nogen har så mere at have det i end andre, og kan gøre - være det på en meget underholdende måde ;)