Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

Kara Walker brugte stanken af råddent sukker til at skildre USA’s racehistorie

Få kunstnere skildrer de amerikanske racespændinger bedre end Kara Walker. Værket ’A Subtlety or The Marvelous Sugar Baby’ fra 2014 er et dystert-humoristisk, hjerteskærende og pænt fucked billede på slavetidens hjemsøgelser. Og desværre er det højaktuelt
I 2014 kunne man opleve Kara Walkers totalinstallation ’A Subtlety or the Marvelous Sugar Baby’ i den tidligere sukkerfrabrik Domino Sugar i Brooklyn, New York. På billedet ses hendes gigantiske sfinks lavet af hvidt sukker, som blev det materiale, hun byggede installationens sorte og hvide skulpturer af.

I 2014 kunne man opleve Kara Walkers totalinstallation ’A Subtlety or the Marvelous Sugar Baby’ i den tidligere sukkerfrabrik Domino Sugar i Brooklyn, New York. På billedet ses hendes gigantiske sfinks lavet af hvidt sukker, som blev det materiale, hun byggede installationens sorte og hvide skulpturer af.

Richard Drew/AP Photo/Ritzau Scanpix

Kultur
24. oktober 2020

Hvis jeg i 2014 var trådt ind i Domino Sugar-raffinaderiet i Brooklyn i New York for at opleve den amerikanske billedkunstner Kara Walkers totalinstallation A Subtlety or the Marvelous Sugar Baby, var jeg måske blevet mødt af en voldsom stank. Stanken af rådden sukker. Det sukker, der blev høstet af sorte slaver i plantagetiden. Det sukker, der dannede fundamentet for den amerikanske rigdom, og som for Kara Walker blev det materiale, hun byggede installationens sorte og hvide skulpturer af.

Jeg kan ikke genfortælle en lugt af død og dollar, men jeg kan forsøge at beskrive Walkers værk. Et værk, jeg aldrig selv har set, men hvis æstetik og hjemsøgende fortællinger om slavetidens gru længe har rumsteret i mig. Og som dukker op som en fiktiv stank i mine næsebor, når mordene på sorte personer i USA ruller over skærmene.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her