Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

’Karate Kid’-fortsættelse viser, at skadevirkningerne fra karateslagene går i arv

Netflix-serien ’Cobra Kai’ fortsætter 34 år efter ungdomsfilmen ’Karate Kid’. Den viser, hvor svært det er at bryde ud af mønstre skabt i ungdommen. Men den vil også vise, at mennesker kan forandre sig – til det værre og til det bedre
Mere end 30 år efter, at de i ’Karate Kid’ mødtes i finalen i en karateturnering, står Daniel LaRusso (Ralph Macchio) og Johnny Lawrence (William Zabka) igen over for hinanden i Netflix-serien ’Cobra Kai’. Foto: Mike Hill/Netflix

Mere end 30 år efter, at de i ’Karate Kid’ mødtes i finalen i en karateturnering, står Daniel LaRusso (Ralph Macchio) og Johnny Lawrence (William Zabka) igen over for hinanden i Netflix-serien ’Cobra Kai’. Foto: Mike Hill/Netflix

Kultur
15. oktober 2020

Indrømmet, det er med stor nostalgi, at jeg har set ærkerivalerne Daniel LaRusso og Johnny Lawrence mødes igen i Netflix’ serie Cobra Kai.

Første gang de mødtes var i ungdomsfilmen The Karate Kid fra 1984.

Jeg var 13, da jeg i biffen så denne nyklassiker om at overvinde sine mobbere, her Johnny Lawrence og hans teenkumpaner fra karateklubben Cobra Kai.

En aften fanger de Daniel LaRusso, der netop er flyttet til byen med sin enlige mor. Han skal have tæv, men viceværten Mr. Miyagi (Pat Morita) blander sig og nedlægger rødderne.

Snart oplærer japanskfødte Miyagi den spinkle LaRusso i karate, vel at mærke ikke i den aggressive stil fra Cobra Kai-dojoen, men i gōjū-ryū-stilen, der også medtænker defensiven og er langt mere fokuseret på balance og vejtrækning.

Filmen slutter med, at LaRusso og Lawrence mødes i All Valley-finalen i karate. Trods en skade og hans mobbers feje tricks vinder LaRusso. Der blev givet fuld hals og tørret tårer i ét væk dér i plyssæderne i Holbæk.

Ja, The Karate Kid blev et kritikerrost megahit i 1984, dens mix af et spirituelt og et fysisk svar på mobning virkede. Og det gør det stadig.

Historien gentages asymmetrisk

I Cobra Kai er der – som i virkeligheden – gået tre et halvt årti siden duellanternes møde.

LaRusso er blevet en velhavende bilforhandler med et idyllisk familieliv med hustru, datter og søn i en lækker villa. »We kick the competition«, siger han i de allestedsnærværende reklamer, hvor han lukrerer irriterende på sin fortid som karatemester.

Johnny Lawrence er enlig og alkoholiseret freelancehåndværker. Han kører i sin afskallede sportsvogn, der – som han selv – havde sin storhedstid i 80’erne, og han falder i søvn til film fra årtiet i sin deprimerende etværelses. »Det eneste gode ved det her sted er, at jeg ikke behøver at tale med nogen,« som han siger til den nyindflyttede naboteenagesøn Miguel (Xolo Maridueña).

Men historien vil det anderledes, den vil gentage sig asymmetrisk. Den vil, at det nu skal være Lawrence, der med karate redder Miguel fra hans mobbere. Og at Lawrence skal tilbage til karaten, genåbne den gamle Cobra Kai-klub og oplære Miguel til at forsvare sig. Akkurat som Mr. Miyagi gjorde med Daniel LaRusso – altså minus alt det spirituelle og defensive pjat.

Balance versus blind vrede

Gengangerne fra filmen spilles af de samme skuespillere. 58-årige Ralph Macchio som LaRusso er ikke ældet synderligt, mens 54-årige William Zabka hænger noget mere med mulen og skuldrene.

Det foregår i Los Angeles og er gennemvædet af et 80’er-refererende soundtrack. Intense synthesizere og erigerede elguitarer. Undervejs klippes der – formet som erindringsglimt – til originalen. Der er glimt af Ali Mills (Elizabeth Shue), som begge fyre var vilde med. Fra finalen og Lawrences traume, da hans sensei, Vietnam-veteranen Kreese (Martin Kove) voldeligt straffer knægten for at have tabt.

I nutiden går det langsomt op for Lawrence, at hævn og vold ikke løser alle konflikter, at det i stedet kan forme onde, ubrydelige cirkler. Men så vender psykopaten Kreese tilbage til Cobra Kai og begynder at manipulere Lawrence ned i fortidens kviksand, ned i den blinde vrede.

Dino-mændene Lawrence og Kreese støder med deres aggression og no mercy-ideologi mod LaRussos langt mere tidssvarende livs- og karatesyn.

»Det gælder ikke kun for karate. Det gælder for hele livet. Hele dit liv skal være i balance,« siger Mr. Miyagi i et nostalgisk klip fra filmen.

Karikatur af alfahan

Cobra Kai er så også en delvist kikset serie. De unge mennesker lærer karate helt usandsynlig hurtigt. Følelser understreges tit med overdreven mimik – skulen, hundeøjne, fårede smil etcetera – lånt fra sæbeopera. Konflikter optrappes for karikeret voldsomt. Og serien har svært ved at få LaRusso-familien – trods konflikter – til at blive til andet end et glansbillede.

Alligevel har jeg ikke kunnet lade være med at se med. For seriens vilje er så sympatisk, og udviklingen af de to kombattanter er både nuanceret og morsom.

Lawrences komplette uvidenhed i forhold til moderne kønsroller er en komisk karikatur af en anakronistisk alfahan. Hvorfor må der ikke være kvinder i hans dojo? »Af samme grund som at der ikke er kvinder i hæren,« lyder hans svar.

Til gengæld er Daniel LaRusso passivt aggressiv og bruger sin økonomiske position til at forsøge at presse sin rival. Og selv om LaRusso er seriens helt, så er det Lawrence, der vinder mest sympati. Hans kamp er en arbejderklassekamp og en individuel udfordring. Modgangen gør ham bundsolid, han udvikler sig langt mest. Og han er ufrivilligt komisk.

Fjendskabet nedarves

Cobra Kai handler også om faderfigurer. Mens LaRussos far aldrig var der, så sled Lawrence med en stedfar, der så det som sin ypperste pligt at nedgøre sin stedsøn.

De er begge selv blevet fædre, og mens Lawrence har svigtet sin søn ved at overlade ham til en uansvarlig mor, så er LaRusso en overbeskyttende, kontrolmanisk familiefar, der forsøger at gætte sin datters password.

Serien skaber et resonansrum for de to væsensforskellige mænd, hvor de kan finde et fællesskab.

De to kamphaners møder er også ret fin komik, ikke mindst når kvinderne lægger sig imellem og gør opmærksom på det ynkelige i det indgroede og vanemæssige fjendskab. Et fjendskab, som de kommer til at sende i arv til den nye generation. LaRussos datter, Lawrences søn, nabodrengen Miguel. Og så har vi balladen.

Dét kommer givetvis til at være centralt i den kommende tredje sæson. Så har jeg ikke sagt for meget.

’Cobra Kai’ – Skabt af Jon Hurwitz, Hayden Schlossberg og Josh Heald. Sæson 1 og 2 kan ses på Netflix. Sæson 3 kommer til januar 2021

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Cobra Kai er overraskende nok langt mere seværdig end den på papiret har lov til at være.

Jeppe Lindholm

Det amerikanske samfund bygger i det heletaget på vold.