Gensynsglæden med musikken ligger som en konstant pumpende, høj puls under albummet ’Hammerhead’, der er den danske rapper Lucy Loves første i syv år
16. oktober 2020
Det er uafbrudt underholdning at lytte til lagene i Lucy Loves eksplosive rap og de elektroniske rytmer på ’Hammerhead’.

Sara Jordan

Lucy Love er tilbage! Og hun er sig selv!

Disse to sætninger skal læses som en glødende begejstret bekendtgørelse, der egentlig ikke bare burde stå i en avis – den burde også strømme ud af højttalere, megafoner og fra balkoner landet over.

For den kvindelige rapper Lucy Siame, der går under aliasset Lucy Love, har længe været savnet på den danske musikscene. I næsten syv år har hun holdt mere eller mindre pause fra at lave musik og kun en gang imellem givet lyd fra sig via sporadiske, ret forskellige singler. Men med sin seneste udgivelse, Hammerhead, gør hun et stærkt, samlet albumcomeback.

En rubiksterning af musikalsk energi

Det siges, at alle cellerne i en menneskekrop vil have fornyet sig efter syv år. Så man kan i virkeligheden påstå, at det er en anden Lucy Love, der laver musik i dag, end den Lucy Love, der i 2013 udgav studiealbummet Desperate Days of Dynamite. Men lige så snart man begynder at lytte til Hammerhead, ved man, at det er lyden af Lucy Love.

Det virker, som om rapperen er mere sig selv end nogensinde. Hun står ved sine udfordringer – både dem, hun dealer med som musiker, og dem, hun dealer med som menneske – og hun møder dem med oprejst pande. Gensynsglæden med musikken ligger som en konstant pumpende, høj puls under hendes nye numre. Og den høje puls smitter af på lytterne, så det er umuligt ikke at danse.

Dermed ikke sagt, at Hammerhead kun byder på gamle sider af Lucy Love – tværtimod. Albummet er en rubiksterning af musikalsk energi og personlighed, som hun holder i sin hule hånd, mens hun drejer på alle ledder og kanter. De dugfriske tekster og beats kommer stadigvæk bare så klart fra den samme, knivskarpe musikpersonlighed, som hun har været fra begyndelsen. Åbningsnummeret »9 Bars« er et både frem- og tilbageskuende statement, der beskriver det at føle sig som den bedste udgave af sig selv trods indre og ydre kampe.

Svære tanker kommer til orde

I 2009 bragede Lucy Love igennem med debutalbummet Superbillion og de dansegulvsruskende hits »Daddy Was A DJ« og »No V.I.P.«. For debuten fik hun musikprisen P3 Guld: Eksperimentet, og siden har hun spillet på landets største radiokanaler og scener. Men både i sin musik og i sine ærlige interviews med medierne har Lucy Love understreget, at tilværelsen som privatperson ikke altid er så let, som det ser ud i showbusiness. Rapperen har fortalt, at hun lider af angst og OCD, påtrængende tanker, der i perioder har gjort det svært at lave musik – men som også kommer til orde på Hammerhead.

Nummeret »OCD« er albummets mest brutale og samtidig mest rørende. I et 8bit-inspireret, computerspilsagtigt lydbillede rapper Lucy Love i et fragmenteret flow om lidelsen obsessive-compulsive disorder og de medfølgende tvangstanker og/eller tvangshandlinger.

»All made of Something« præsenterer en bastung, forvrænget og samlet duet med den fremadstormende rapper Felix de Luca, mens »Ultraviolet« skruer endnu en tak op for klubstemningen med synthesizer-sitrende kærlighedserklæringer, der får nummeret til at ende i et næsten drum&bass-agtigt tempo.

Om Lucy Loves kærlighed er rettet mod et andet menneske eller mod det at lave musik, virker hele tiden befriende underordnet. Det er uafbrudt underholdning at lytte til lagene i hendes eksplosive rap og de elektroniske rytmer på Hammerhead. Lucy Loves musikalske energi er – og har altid været – fascinerende ustyrlig. Det er en forløsning at have hende fuldt opladet tilbage i dansk musik.

Lucy Love: ’Hammerhead’ (Superbillion Records)