Læsetid: 5 min.

Ny bog om Roskilde Festival er en smuk kærlighedserklæring og vidunderlig eskapisme

Anna Ullman har skrevet en flot og betimelig bog om Roskilde Festival, som fortæller dens 50-årige historie og heldigvis fokuserer mere på kønskamp og klassekritik end rockisme og gamle dage
Er der noget, vores kollektive coronakrop savner, er det at kunne tage på Roskilde Festival – netop af alle de årsager, Anna Ullman oplister på bare 18 linjer i sin nye bog, skriver Rasmus Elmelund

Er der noget, vores kollektive coronakrop savner, er det at kunne tage på Roskilde Festival – netop af alle de årsager, Anna Ullman oplister på bare 18 linjer i sin nye bog, skriver Rasmus Elmelund

Peter Hove Olesen

31. oktober 2020

Roskilde Festival er altid bedre i virkeligheden end på papir, skriver kulturjournalist Anna Ullman foruroligende i prologen til sin store jubilæumsbog og kærlighedserklæring, De sidste drømmere, og tilføjer: »Vi oplever den gennem sanserne.«

Så er læseren varslet, hvis hun eller han skulle føle trang til at kaste sig ud i en godt 300 sider lang læseoplevelse om Nordeuropas største festival. Heldigvis formår Anna Ullman – lige inden hun afleverer sin subtile advarsel – på sølle 18 linjer at beskrive festivalen både smukkere og mere effektivt, end jeg før har set nogen gøre det.

Og det er faktisk lidt af en bedrift. For hvis der er noget, der er gennemtærsket på skrift, så er det Roskilde Festival. Den første uge i juli stiller kongerigets aviser hver sommer kilometer af spalter til rådighed for anmeldere og journalister, og – som det fremgår af Ullmans kildeliste – eksisterer der allerede et enormt antal bøger om institutionen, som i år skulle have fejret sit 50-års jubilæum.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu