Læsetid: 3 min.

Nymaterialistisk indiegotik

Musikeren Jenny Hvals roman ’Perlebryggeriet‘ skildrer en norsk udvekslingsstuderendes stenede intimitet med sin bofælle i Australien
At Jenny Hval også laver musik, kan man godt fornemme i hendes bog, Perlebryggeriet, hvor handlingen ofte beskrives gennem lydindtryk.

At Jenny Hval også laver musik, kan man godt fornemme i hendes bog, Perlebryggeriet, hvor handlingen ofte beskrives gennem lydindtryk.

Vidar Ruud / NTB / Ritzau Scanpix

9. oktober 2020

En tyveårig norsk kvinde kommer til den fiktive australske by Aybourne for at studere biologi og bliver opslugt af den intimitet, der opstår mellem hende og den nogle år ældre Carral, som hun flytter ind hos. Det er, hvad der i grove træk sker i norske Jenny Hvals roman Perlebryggeriet fra 2009, som nu findes i dansk oversættelse.

Handlingen lægger op til en klassisk coming of age-fortælling, men sammenlignet med størstedelen af den slags er det påfaldende, at Hvals (eller rettere hendes jegfortællers) perspektiv lægger sig tættere op ad biologien end ad psykologien. Karaktererne væsker, vokser, rådner, spirer og slår rødder. Det hedder sig ikke, at de ’føler’ det ene eller det andet, i stedet ’bruser det’ igennem dem.  

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu