Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Ondaatjes roman ’Krigslys’ er mættet af stemninger fra en eventyrlig underverden

Michael Ondaatje har skrevet en vidunderlig roman om alt det gådefulde i livet og om at lade fortællinger vokse frem af det lidt, man ved med sikkerhed
Canadiske Michael Ondaatje (med både srilankansk og engelsk baggrund) er en mester i stemninger. Det har han tidligere vist i bookerprisvinderen ’Den engelske patient’.

Canadiske Michael Ondaatje (med både srilankansk og engelsk baggrund) er en mester i stemninger. Det har han tidligere vist i bookerprisvinderen ’Den engelske patient’.

Adam Elder/ Ritzau Scanpix

Kultur
23. oktober 2020

»I 1945 rejste vores forældre væk og overlod os til to mænd der muligvis var kriminelle.«

Første linje i Michael Ondaatjes seneste roman rummer den blanding af pedantisk nøjagtighed og vage formodninger, som gennemstrømmer hele romanen og skaber dens fascinerende stemning af tusmørke og sløret bevidsthed.

Tidspunktet står urokkeligt fast, det er ved afslutningen af Anden Verdenskrig og på tærsklen til efterkrigsårenes gråzoneverden, at de to børn, fortælleren Nathaniel og storesøsteren Rachel, bliver efterladt i familiens store hus i en gade i London. Men hvad vil det sige, at de to mænd »muligvis var kriminelle«? Hvad er ’væk’ for et mærkeligt ubestemt sted at tage hen? Og hvilke afgrunde af betydning ligger der ikke i det lille ord »overlod«?

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her