Læsetid: 3 min.

Det er den samme dag, men en ny erkendelse hver dag i strålende tidsloop-komedie

Den amerikanske komedie ’Palm Springs’ er et spruttende og pruttende dødningegrin af en tidsloop-komedie, som inden for 90 stramme minutter alligevel slipper afsted med at levere hverdagsfilosofiske pointer
Nyles (Andy Samberg) fanges i et tidsloop i den spruttende, pruttende ’Palm Springs’, der dog også byder på hverdagsfilosofiske gråtoner.

Nyles (Andy Samberg) fanges i et tidsloop i den spruttende, pruttende ’Palm Springs’, der dog også byder på hverdagsfilosofiske gråtoner.

Another World Entertainment

8. oktober 2020

Det ville være fjollet at lave en gentagelse af den ekstremt vellykkede gentagelsesfilm Groundhog Day. Komedien fra 1993 om tv-værten Phil, der i Bill Murrays lunt glimtende komiske fortolkning vågner op til den samme dag igen og igen.

Og det gør den yderst vellykkede amerikanske komedie Palm Springs da heller ikke, men den har samme afsæt.

Nyles har – inden filmens begyndelse – forvildet sig ind i en mystisk grotte og er derinde endt i et tidsloop, der sikrer, at han hver dag vågner op til sin forfærdelige kærestes bedste venindes bryllup. Så vidt, så genkendeligt.

Værdigt alternativ

Men da Nyles ved et uheld lokker brudens søster, den nihilistiske Sarah, ind i loopet, bliver Max Barbakows Palm Springs til en helt anden film end Groundhog Day. Og egentlig et værdigt alternativ.

Nyles og Sarah er nemlig så morsomt afsporede og komisk desperate, at man bliver ved at stirre på de to livsidioter, alt i mens de fordyber sig stadig mere fraktalt i denne ene dags muligheder – og udvikler sig fra eksistensklovne til livskunstnere.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • David Zennaro
David Zennaro anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu