Læsetid: 6 min.

’Shorta’ er fremragende action og dårlig socialrealisme

Som actionfilm betragtet er Frederik Louis Hviid og Anders Ølholms debutfilm, ’Shorta’, vildt imponerende. Som skildring af, hvad der går galt mellem politi og unge brune borgere, er den så hårdt pumpet op, at den virker utroværdig
I ’Shorta’ bliver en ung regelret betjent sat til at patruljere med den opfarende lidt ældre betjent Mike Andersen (tv.), så han kan holde ham i snor.

I ’Shorta’ bliver en ung regelret betjent sat til at patruljere med den opfarende lidt ældre betjent Mike Andersen (tv.), så han kan holde ham i snor.

Jacob Møller/Scanbox

9. oktober 2020

Aldrig har man set så hårdt et gademiljø i dansk film som det, Frederik Louis Hviid og Anders Ølholm fermt sætter i brand i deres debut som spillefilmsinstruktører, Shorta.

Shorta er arabisk slang for politi, og Hviid og Ølholms bud på en politifilm er på den ene side en hysterisk vellykket actiondrevet hyldest til sin genre, på den anden side en vildt overdrevet testosterondrøm af en ghettoskildring. 

En ekstra hårdtpumpet dansk version af franske Ladj Lys nyklassiker Les Misérables (2019) kunne man også kalde den. Begge film handler om patruljerende betjente i socialt udsatte boligområder med meget kriminalitet og mange brune mennesker.

I begge film er der intern uenighed i patruljevognen om, hvor meget man kan lade sig begrænse af gældende regler, når man kører rundt og prøver at opretholde lov og orden, og i begge film fører hårdhændet omgang med en mindreårig til gadeoptøjer og krigslignende scenarier.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu