Anmeldelse
Læsetid: 2 min.

Ærlig og dødsforagtende dansk coronategneserie

Læsere af ’Tuberculosis 2020’ vil genkende både angsten, frustrationen og kedsomheden – og måske også liderligheden – ved livet i pandemiens skygge
Kultur
6. november 2020
’Tuberculosis 2020’ består af en række sammenhængende enkeltableauer – nogle maleriske, andre ufærdigt skitsede – såvel som mere traditionelt opbyggede tegneseriesider, sat i skarpe farver, der anslår en tone af både passion og kvalme.

’Tuberculosis 2020’ består af en række sammenhængende enkeltableauer – nogle maleriske, andre ufærdigt skitsede – såvel som mere traditionelt opbyggede tegneseriesider, sat i skarpe farver, der anslår en tone af både passion og kvalme.

Rikke Villadsen/’Tuberculosis 2020’

Under forårets karantæne søgte Rikke Villadsen tilflugt i sommerhus. Som de fleste var hun nervøs over pandemiens hærgen, men samtidig kriblede det i tegnefingrene. Det eneste hun havde for hånden var sønnens tusser og en notesbog, så hun gik i gang.

Ledemotivet var Edvard Munchs maleri Døden i sygeværelset fra omkring 1893. Hun havde åbenbart ikke adgang til internettet, ej heller til en reproduktion, så hun begyndte at skabe en parafrase over sin erindring om billedet. Det endte som Danmarks første coronategneserie.

Således lød historien i hvert fald i hendes efterfølgende Kickstarter-kampagne, som hurtigt nåede i mål og resulterede i en flot produceret, signeret og nummereret bog. Crowdfunding er på godt og ondt blevet et eksistensgrundlag for forfattere og kunstnere, ikke mindst inden for tegneserien – en form, der i disse dage kun sjældent skaffer skaberen brød på bordet. Og uanset hvad man mener om modellen, er der noget velgørende ved, at det har gjort Villadsen i stand til så hurtigt og flot at følge op på sin massivt kunststøttede og svære men også smukke fødsel fra i fjor, Tatovøren og klitoris.

Den engelsksprogede Tuberculosis 2020 består af en række sammenhængende enkeltableauer – nogle maleriske, andre ufærdigt skitsede – såvel som mere traditionelt opbyggede tegneseriesider, sat i skarpe farver, der ligesom hos det store norske forbillede anslår en tone af både passion og kvalme.

Rikke Villadsen: ’Tuberculosis 2020’.

En tuberkuløs kvinde klædt i grønt udtrykker fortegnet sin dødsangst. Hendes mand henviser til Guds vilje inden han spørger »Will you have anal sex before you go?« Ja, det handler om sex og død: gennem ofte højspændte (til tider latterlige) samtaler og fysisk samkvem åbenbares deres lyster, desperation og mangel på forbindelse.

Ærligt og dødsforagtende

Det kan lyde både tungt og anstrengende og det er det sådan set også, men Villadsen har en sjælden evne til at aflevere den slags med tilpas glimt i øjet til at man griner i stedet for at kaste bogen mod væggen og – vigtigere – til at billedliggøre sine drifter på papiret, så det bliver næsten kropsligt vedkommende. Nogle vil finde det utåleligt, men det er samtidig ærligt og dødsforagtende.

Det er svært at tegne sig op mod Munch, og Villadsen tangerer da heller ikke hans evne til at favne det sanselige i vor skrøbelighed, men der er saftsusemig tryk på hendes billeder, der som altid overrumpler i al deres vitalitet. Læsere vil genkende både angsten, frustrationen og kedsomheden – og måske også liderligheden – ved livet i pandemiens skygge.

Rikke Villadsen: ’Tuberculosis 2020’, selvudgivet, 120 sider, 250 kroner.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her