Anmeldelse
Læsetid: 9 min.

Anders Thomas Jensens klub for ødelagte voksenbørn har aldrig før gjort så ondt som i ’Retfærdighedens ryttere’

’Retfærdighedens ryttere’ føles som et Susanne Bier-drama podet med genmateriale fra en Anders Thomas Jensen-film og er en magtdemonstration af Jensens evne til at mestre både det melodramatiske og det infantile
Retfærdighedens Ryttere er en magtdemonstration af at mestre både det melodramatiske og det infantile, i at trække virkemidler fra det første og bore videre med det sidste.

Retfærdighedens Ryttere er en magtdemonstration af at mestre både det melodramatiske og det infantile, i at trække virkemidler fra det første og bore videre med det sidste.

Rolf Konow

Kultur
20. november 2020

Når Anders Thomas Jensen skriver film for Susanne Bier, laver han store danske historier, der aktivt har formet, hvad vi overhovedet forstår som dansk melodrama.

Tag bare dogmefilmen og firkantsdramaet Elsker dig for evigt fra 2002, hvor Nikolaj Lie Kaas bliver kørt ned af Mads Mikkelsens kone og bliver lam, og Mads Mikkelsen snart efter forelsker sig i Nikolaj Lie Kaas’ kone.

Eller trekantdramaet Brødre fra 2009, hvori en PTSD-ramt Ulrich Thomsen vender voldeligt rasende hjem til sin kone og sin bror. De troede, han var død i krig og har trøstet hinanden med en skamfuld og hed forelskelse.

Eller tag ude versus hjemme-dramaet Efter brylluppet fra 2006, hvor Mads Mikkelsen står splittet mellem sit samaritanske liv på et børnehjem i Indien og den datter, han finder ud af, han har i (privilegerede) Danmark.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her