Læsetid: 3 min.

Caspar Erics nye digte er så genkendelige som en bon fra Netto

Caspar Eric har i sine coronadagbogsdigte sat alt ind på autenticiteten
Caspar Erics digte styrker hans position som mester i disciplinen lyrik uden poesi. Valget af form er resulteret i en høj grad af autenticitet og genkendelighed, men prisen, som han betaler for at opnå denne læsereffekt, virker samtidig uforholdsmæssigt høj, skriver Erik Skyum-Nielsen.

Caspar Erics digte styrker hans position som mester i disciplinen lyrik uden poesi. Valget af form er resulteret i en høj grad af autenticitet og genkendelighed, men prisen, som han betaler for at opnå denne læsereffekt, virker samtidig uforholdsmæssigt høj, skriver Erik Skyum-Nielsen.

Jacob Ehrbahn

6. november 2020

Med digteren Caspar Erics nye bog får COVID-19 sit første større danske skønlitterære udtryk. Det bliver næppe det sidste. Man må håbe, at de følgende kunstnerisk set har mere at byde på.

Men indtil dette sker, vil mange uden problemer kunne spejle sig i hans 80 dagbogsagtige tekster, en slags omvending af Jules Vernes Jorden rundt i 80 dage forstået på den måde, at hvor romanen nysgerrigt vendte sig udad, måtte Danmark dreje sig indad i den periode, bogen dækker, fra pressemødet den 11. marts 2020 til sommerens komme: nedlukningens og karantænernes og begrænsningernes tid, hvor vi alle skulle vænne os til at minimere kontakt ikke kun med mennesker, men også med gelændere, håndtag og knapper, alt imens man belærte os om at huske på økonomien og bevare tilliden til den, som var den en fysisk person.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu