Læsetid: 3 min.

Eminent Kirsten Olesen tryllebinder i rollen som Goebbels’ sekretær i ’Et tysk liv’

Kirsten Olesen i rollen som Goebbels’ sekretær bliver i sig selv et studie i den store skuespillers fuldendte teknik. Forestillingen drives frem af skyld som grundtema og udgør i sit hele en fremragende monolog om at være sekretær i nazisternes propagandaministerium
Kirsten Olesen taler så levende, så vi kan se alle hendes fortællinger for os – og høre hvert eneste ord.

Kirsten Olesen taler så levende, så vi kan se alle hendes fortællinger for os – og høre hvert eneste ord.

Camilla Winther

7. november 2020

Kvinden sidder på en stol på scenen – en stol mellem utælleligt mange andre stole. Hun sidder smilende og nydelig i sin røde spadseredragt og fornuftige spadseresko, mens hun misser lidt med øjnene under sit grå pagehår.

Så fortæller hun sin historie. En opsigtsvækkende historie om en kvinde, der tilfældigt blev ansat som sekretær i nazisternes propagandaministerium under Joseph Goebbels. En kvinde, som ikke vidste noget. Men en kvinde, som velsagtens alligevel følte sig medskyldig i nogle af 2. verdenskrigs frygteligste forbrydelser mod jøderne i kz-lejrene. Eller gjorde hun?

Det er spørgsmålet i Det Kongelige Teaters forestilling Et tysk liv. Den er baseret på dokumentarfilmen fra 2016, hvor den dengang 105-årige Brunhilde Pomsel (1911-2017) afslørede sin særlige fortid. Filmen vakte stor opsigt, og den blev sidste år dramatiseret af den engelske dramatiker Christopher Hampton. Nu er teksten så blevet stærkt og enkelt oversat af Anita Bay Bundegaard og Christian Bundegaard – en tekst, der er beslægtet med Simone Isabel Nørgaards stykke Mit mørke i 2015 over Peter Tudvads bog Sygeplejerske i det tredje rige.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Viggo Okholm
  • Olaf Tehrani
Viggo Okholm og Olaf Tehrani anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu