Læsetid: 6 min.

Gallerirunde i København: Tre markante udstillinger skræller lagene af øjeæblet

Når kunstnerne tør træde et skridt tilbage fra de dagsaktuelle trends, får de øje på noget, der både er grundlæggende for kunsten og for virkelighedsopfattelsen: Synet. På gallerirunde får også beskueren blik for det i elegante malerier og skulpturer af Marie Søndergaard Lolk, Mette Winckelmann og Anne Mette Schultz
På Susanne Ottesen udstiller Marie Søndergaard Lolk papir, der ser så tyndt ud, at det næsten ikke kan rumme den farve og de håndtegninger, det bliver påført.

På Susanne Ottesen udstiller Marie Søndergaard Lolk papir, der ser så tyndt ud, at det næsten ikke kan rumme den farve og de håndtegninger, det bliver påført.

Brian Kure

25. november 2020

Der er ikke rigtigt noget på billederne. De virker … tomme. Uskarpe blækrester omkranser et stort hvidt felt. Tykke limrester på hvid baggrund. Kruseduller i vag, kun akkurat synlig grøn tusch.

Eller jo, måske er der noget alligevel. Mit øje vil så gerne have, at stregerne på Marie Søndergaard Lolks (f. 1981) malerier skal antage former. Jeg går rundt i Galleri Susanne Ottesens luftige lokaler og leder efter motiver, mens cykelstrømmen aser forbi udenfor. Er det et træ, jeg aner dér, en busk, er det skygger af geometriske former, kalligrafi på et ukendt sprog?

Mine øjne er så vant til, at en skødesløs malingklat bliver til et kindben eller et solstrejf på lærredet. Men Marie Søndergaard Lolks malerier minder snarere om de ingentingsformer, som man ser om morgenen med øjne fulde af nattens søvn. 

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer