Marilynne Robinsons ’Jack’ er et hjertevarmt indblik i USA’s indre spændinger

Lærdommen i Marilynne Robinsons nye roman er, at selv om verden har ændret sig siden 1950’erne, har Amerika stadig brug for nåde – i det mindste mennesker imellem
Det er de store temaer, der skyller op på strandbredden, når amerikanske Marilynne Robinson orkestrerer sin dramaturgi. Som praktiserende calvinist er det liv/død, skyld/tilgivelse, straf/nåde på hver en side, men fordi det indlejres i livet hos nogle formfuldendte karaktertegninger, får det hele et vedkommende og sympatisk skær. Her er hun fotograferet i 2010.

Jens Astrup

6. november 2020

USA er splittet og står potentielt i flammer. Følger man nyhedsstrømmen, kan det tolkes som et nybrud, men USA’s historie er så gennemvædet af skismaer og disharmoni, at tanken om the melting pot står som et flækket ideal.

Ved hjælp af et smalt persongalleri og en alvorstung tematik diskuterer Marilynne Robinsons romaner disse indre spændinger i det amerikanske samfund, og hendes nyeste epos, Jack, er ingen undtagelse.

Det er således de store temaer, der skyller op på strandbredden, når den snart 77-årige amerikanske forfatter orkestrerer sin dramaturgi. Som praktiserende calvinist er det liv og død, skyld og tilgivelse, straf og nåde på hver en side, men fordi det indlejres i livet hos nogle formfuldendte karaktertegninger, der giver tanke og krop til alvorlighederne, får det hele både et vedkommende og sympatisk skær.