Anmeldelse
Læsetid: 6 min.

Nådesløse selvportrætter vælter ud over billedfladen i to aktuelle udstillinger

To aktuelle udstillinger viser, hvorfor selvportrættet er så vildt og fascinerende. Fra røde kinder og frisk ungdom til hængebryster og dødsmærket ansigt
Miriam Cahn: ’unfertig’

Miriam Cahn: ’unfertig’

Kunstneren, Meyer Riegger, Berlin/Karlsruhe, Galerie Jocelyn Wolff, Paris

Kultur
6. november 2020

Der er så meget vrede, sex og slagkraftighed i schweiziske Miriam Cahns (f. 1949) malerier, at det øjeblikkeligt sætter sig i kroppen, når man træder ind i Kunsthal Charlottenborgs sale. Kunstnerjeget både slås, knepper, føder, sover, onanerer – og lader det hele vælte ud over billedfladen i en decideret vækkelse af selvportrættet. Cahn maler frenetiske og voldsomme motiver, hvor der ofte er en kvindekrop i centrum, deraf titlen Me As Happening, der peger på kunstneren selv som en hændelse, som noget, der sker og er i proces.

Atypisk ophængning

Værkerne er ophængt i meget atypiske formationer på væggene, hvor der ikke skeles til de klassiske hierarkier mellem små og store formater, tegning, print, skitse og oliemaleri. Der er heller ingen udenomslir, der forsøger at gøre maleriet rumligt eller scenisk. Det er efterhånden en sjældenhed og føles derfor næsten lige så radikalt som indholdet af Cahns værker.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her