Band Ane balancerer tåspidsfindigt mellem legesyge og rolig minimalisme

Det elektroniske enkvindesorkester Band Anes nye plade ’Anish Musix’ vækker stor genlytningsglæde hos denne anmelder
»Som altid hos Band Ane – eller Ane Østergaard, som kvinden bag retmæssigt hedder – er numrene drømmende med boblende synths, skæve indfald og humoristisk knas. Det knirker, knager og syder på en varm og luftig måde.« skriver Louise Rosengreen.

Signe Østergaard Pallesen

18. december 2020

Hvis man lige fraregner de tyske pionerer i Kraftwerk, så fyldte elektronisk musik meget lidt i både min pladesamling og bevidsthed de første årtier af mit liv. Jeg skulle et pænt stykke ind i min voksentilværelse, før jeg fik øjnene op for, hvilke kvaliteter musik der ikke var udført på instrumenter konstrueret af træ og metal belagt med dyreskind eller elfenben, men spillet på en computer, besidder.

Dette ændrede sig i 2006, da Band Ane udgav sin debutplade Anish Music. Hendes varme, finurlige og bløde greb om de digitale tangenter forførte mig umiddelbart, og Anish Music blev for mig rampen ind i den fascinerende verden af elektronisk musik, der nu er blevet en naturlig del af min hverdag og så udbredt i den globale musikproduktion, at en skarp skelnen mellem akustisk og elektronisk musik efterhånden virker passé.

Nu er det en kvinde store orkester aktuel med et album, der både i navn og udtryk minder om debuten. Anish Musix hedder det og består af tolv numre, som minimalistisk og blødt buldrer derudad.

Som altid hos Band Ane – eller Ane Østergaard, som kvinden bag retmæssigt hedder – er numrene drømmende med boblende synths, skæve indfald og humoristisk knas. Det knirker, knager og syder på en varm og luftig måde. Særligt på »Fantasia Night« opstår der nogle pudsige kontraster mellem de forskellige repetitive lag, der får mig til at forestille mig, hvordan Østergaard spoinger en elastik og drukner en harmonika i pixeleret vand til en syntetisk clavesrytme.

Glimt af glitch

Ud over at Band Anes electronica er sprudlende atmosfærisk og melodisk fortryllende, er kvinden bag en éner. Ane Østergaard er født i 1983, hvilket gør os jævnaldrende, og dengang i starten af det nye årtusinde, da hun først gjorde sig bemærket, var dét at en kvinde på min alder kunne sidde alene derhjemme og fingerere fine melodier ud af Cubase eller stå rank og respektindgydende bag laptop og ledninger på en af Roskilde Festivalens scener, en glædestrålende begivenhed i sig selv. Det var en tid, hvor man skulle spejde længe efter unge gør det selv-seje kvinder i den mandsdominerede danske musikbranche.

Heldigvis er der sket en del på den front siden da. Også for Ane Østergaard.

Siden debuten er hun blevet kandidat i Elektronisk Musik fra konservatoriet i Aarhus. Hun har undervist samt komponeret lyd og musik til teatre, museer, film og radio, eksempelvis stod hun bag kendingsmelodien til P1-programmet Harddisken. Og så har hun udgivet flere album, hvoraf Anish Musix (alt efter hvordan man tæller) må være det sjette af slagsen.

Der er en gennemgående ro på pladen af den slags, der hører de sene nattetimer til. Mens alt andet sover, tegner Band Ane enkle eventyrlige mønstre i mørket med en stjernekaster, der sprutter og spyr om sig med glitch.

»Drifting Mind« driver afsted og giver med al sin lethed god luft til, at tankerne kan spankulere frit og fredfyldt omkring. Og på »Delicate Memories« lister Kirsten Pallesen Østergaards klarinet omkring mellem de meditative synthtoner.

Okay, det bliver måske lige blipbloppende nok på »Playfull Dots«, men generelt balancerer Band Ane tåspidsfindigt mellem legesyge og kreativ alvor.

Band Ane: ’Anish Musix’ (Stereo Royal).

Jomfru Ane Band?