Er Dua Lipas ’Studio 2054’ en film eller en liveoptræden? Vores anmelder er i tvivl

I en fabrikshal oplyst af neonrør står popstjernen Dua Lipa og fester med kameraer og dansere. Onlinekoncerten Studio 2054 er en hyldest til den klubkultur, der stadig er lukket ned. Men om Dua Lipas fest faktisk foregår her og nu, forbliver uvist
På intet tidspunkt henvender Dua Lipa sig til publikum under hendes virtuelle liveoptræden ’Studio 2054’. Foto: Screenshot fra koncerten

4. december 2020

Man får en fysisk impuls til at spænde en eller anden form for sikkerhedsbælte, når man læser oplægget til Dua Lipas onlinekoncert, Studio 2054, som foregik fredag aften. For inden koncerten erklærede den engelsk-albanske popstjerne, at hun havde skabt en tidsmaskine, som gennem sang, dans, akrobatik, performance og visuelle effekter ville tage seere og lyttere med på en rejse gennem klubkulturens dekader.

Studio 2054 er Dua Lipas virtuelle udflugt til diskokugler, bøllehatte, rulleskøjter, beats, basgange og bodystockings. Koncerten bliver en kalejdoskopisk, levende film, mere end en liveperformance, får man at vide, før man træder – dvs. logger – ind på det virtuelle spillested. Men Studio 2054 lover også en ekstravagant once in a lifetime-oplevelse; Dua Lipa vil synge, danse og ride på lydbølgerne sammen med et fornemt hold af gæstestjerner, performere, akrobater og samarbejdspartnere fra de to studiealbums, hun indtil videre har udgivet – alt sammen for at hylde den klubkultur, der stadig er lukket totalt ned på grund af den nuværende pandemi.