Esther M. Kjeldahl trækker på følelserne i klimakampen

Ung klimaaktivist har skrevet en filosofisk guide til de unge i klimakampen
Det er muligt, at en ung læser, lad os sige en fjortenårig, føler sig opmuntret af Esther M. Kjeldahls didaktiske øvelser, men en ældre og mere kritisk læser vil formentlig snarere sige nej tak til den »hjælpende hånd i en usikker tid«, som bogen gerne vil være, skriver Informations anmelder. Her er det Fridays for Futures demonstration på Christianborgs slotsplads tidligere på året.

Anders Rye Skjoldjensen

11. december 2020

Oplysningsmanden Immanuel Kants valgsprog var »Sapere aude!« ’Hav mod til at bruge din egen forstand.’ Med det opfordrede han sine medborgere til at bevæge sig ud af deres selvforskyldte umyndighed og fordomsfrit tænke over de forestillinger og begreber, der præger vores syn på verden og i konsekvens heraf vores handlinger.

Evnen til at betjene sig af egen forstand finder vi i udpræget grad også hos de unge mennesker, der med den svenske skoleelev Greta Thunberg som forbillede kræver øget klimahandling af politikerne og andre magthavere. De stoler ikke længere på autoriteternes udsagn om, at alt bliver godt igen, men stiller kritiske spørgsmål og danner sig deres egen mening. Alligevel er det ikke oplysningens læggen vægt på menneskets fornuft, som mange unge orienterer sig efter, men interessant nok lige præcis det, som udgør fornuftens modpol: menneskets følelser. Vrede og indignation på den ene side og sorger og bekymringer på den anden er den unge generations fremherskende kendetegn.

Et godt eksempel på det er den unge forfatter og klimaaktivist Esther M. Kjeldahl, der er kendt for sit engagement i Den Grønne Studenterbevægelse. I sin meget personlige bog Vi er sammen om at mærke det fremhæver hun følelsernes betydning i klimakampen. Bogen præsenteres som en »filosofisk guide til unge og andre« og taler til sin læser på en direkte måde: »Er du vred, eller føler du dig afmægtig og alene med din klimaængstelighed? Sig det højt. Så vil du opdage, at det er en følelse, som mange bærer rundt på.«

Det lyder betænkeligt meget som et stykke selvhjælpslitteratur, og det er det i en vis forstand også. Forskellen er dog den, at Kjeldahls bog ikke vil bistå læseren med at udvikle og forbedre sig som individ, snarere tværtimod. Den enkelte skal åbne sig over for den anden og dermed finde styrke, selvtillid og fællesskab i en handling, der er lige så politisk motiveret som personlig. Som bogens titel pointerer: Vi er sammen om at mærke det. Det vil sige, vi skal mærke det på egen krop, vi alle er i samme båd, som vil synke, hvis vi ikke meget hurtigt gør noget.

Eller er det allerede for sent? Ester Kjeldahl er ikke ganske entydig her. På den ene side opmuntrer hun alle til at involvere sig i klimaaktivisme og råbe magthaverne op til at opfylde Danmarks nationale målsætning om at nedbringe CO2-udslip med 70 procent i 2030. På den anden side introducerer hun også den tanke, at vi ikke længere kan nå målet, og at vi derfor skal forberede os mentalt på et kommende klima- og samfundskollaps.

Med den indsigt trækker Kjeldahl på den omstridte idé om ’deep adaption’, som den britiske professor i bæredygtighed Jem Bendell har udviklet. Ideen går ud på at tilpasse sig indsigten om »at vi er fucked«, og at der ikke længere findes et begrundet håb om, at alt vil løse sig.

Mere omsorg

I overensstemmelse med Bendell mener Kjeldahl dog ikke, at vi derfor skal gå amok eller blive depressive, men tværtimod øve os på at blive mere nærværende og drage mere omsorg for hinanden. Sådan kan vi formentlig ikke redde en ødelagt natur, men alligevel helbrede et sygt samfund. Kun hvis vi styrker vores sociale fællesskab, er vi rustet til de rystelser, der uundgåeligt vil komme. Det er en tilgang, der er følsom uden at være sentimental. Og den er god, fordi den gør opmærksom på, at vi er sårbare, og at det ikke er nogen skam at vise det, men derimod en chance for at komme tættere på hinanden.

Esther Kjeldahl prøver i sin bog yderligere at fremme denne proces ved at tilbyde sine læsere en række spørgsmål, der skal tjene som grundlag for diskussion. »Tror du, der kunne eksistere et alternativt økonomisk system, der vil være bedre til at bekæmpe klimakrisen end det frie marked? Hvad taler for, hvad taler imod?«

Det er muligt, at en ung læser, lad os sige en fjortenårig, føler sig opmuntret af disse didaktiske øvelser og får lyst til at gå ind i en samtale med sin klimaskeptiske farfar om spørgsmålet om, hvorvidt den teknologiske udvikling vil gøre verden bedre. En ældre og mere kritisk læser derimod vil formentlig snarere sige nej tak til denne »hjælpende hånd i en usikker tid«, som bogen gerne vil være. Eller så ville en sådan mere erfaren læser tage anstød af, at Kjeldahl præsenterer denne metode som filosofisk. Vistnok kan man tænke på Sokrates, der gik rundt i gaderne og irriterede folk med sine tilsyneladende naive spørgsmål. Men forskellen er, at han, i modsætning til Kjeldahl, ikke var ude på at få et naivt svar. Han ville i stedet vise, at det tager tid at komme frem til en løsning.

Kjeldahl derimod har travlt. Klokken er allerede fem over tolv. Det skal ske noget. Nu. Men hvad? Sætninger som at vi skal »lære at dyrke jorden på en måde, så vi ikke behøver maskiner for at få mad«, er der heldigvis ikke mange af i bogen. Men de forekommer. Og de gør det vanskeligere at tage bogen så alvorligt, som man grundet dens yderste vigtighed burde.

’Vi er sammen om at mærke det’. Esther M. Kjeldahl. People’s Press. 236 sider. 200 kroner