Esther M. Kjeldahl trækker på følelserne i klimakampen

Ung klimaaktivist har skrevet en filosofisk guide til de unge i klimakampen
Det er muligt, at en ung læser, lad os sige en fjortenårig, føler sig opmuntret af Esther M. Kjeldahls didaktiske øvelser, men en ældre og mere kritisk læser vil formentlig snarere sige nej tak til den »hjælpende hånd i en usikker tid«, som bogen gerne vil være, skriver Informations anmelder. Her er det Fridays for Futures demonstration på Christianborgs slotsplads tidligere på året.

Anders Rye Skjoldjensen

11. december 2020

Oplysningsmanden Immanuel Kants valgsprog var »Sapere aude!« ’Hav mod til at bruge din egen forstand.’ Med det opfordrede han sine medborgere til at bevæge sig ud af deres selvforskyldte umyndighed og fordomsfrit tænke over de forestillinger og begreber, der præger vores syn på verden og i konsekvens heraf vores handlinger.

Evnen til at betjene sig af egen forstand finder vi i udpræget grad også hos de unge mennesker, der med den svenske skoleelev Greta Thunberg som forbillede kræver øget klimahandling af politikerne og andre magthavere. De stoler ikke længere på autoriteternes udsagn om, at alt bliver godt igen, men stiller kritiske spørgsmål og danner sig deres egen mening. Alligevel er det ikke oplysningens læggen vægt på menneskets fornuft, som mange unge orienterer sig efter, men interessant nok lige præcis det, som udgør fornuftens modpol: menneskets følelser. Vrede og indignation på den ene side og sorger og bekymringer på den anden er den unge generations fremherskende kendetegn.