Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

Klassisk musikfestival runder coronaåret af med smuk sang fra jorden om tingenes åh!-hed

Højt kunstnerisk niveau og melankoli prægede Den Danske Strygekvartets årlige kammermusikfestival
Kultur
2. december 2020
Festivalplakat.

Festivalplakat.

DSQ

Den Danske Strygekvartets årlige festival har som oftest et tema. I år et coronainspireret tema: det japanske udtryk Mono no aware, der betyder noget i retning af tingenes åh!-hed, forstået som deres skønhed og flygtighed. Altså: åh, hvor smukt, åh, nu er det væk! De blomstrende kirsebærtræer er stjerneeksemplet.

Ifølge bratschisten Asbjørn Nørgaards mundtlige præsentation ved festivalen følte kvartetten sig inspireret af temaets dobbelthed i et mærkværdigt coronaår, hvor man ikke mindst som musiker har set sin verden lukke ned og sammen og på den anden side har oplevet en ukendt ro og tid til livet.

Denne dvælen ved tingenes på én gang skønhed og skrøbelighed og ved den sunde indsigt i, at alting har en ende, indkapsles meget godt i det japanske Mono no aware.

Festivalplakaten udtrykker elegant festivalens tanker og program: en gammeldags vanitas-opstilling med dødningehoved, et friskt rødt æble, en vase med kirsebærblomster, en violin og et ungt menneske med smartphone og samuraihjelm.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her