Liturgys metalopera er et fascinerende bæst

Wagnerske ambitioner, black metal, esoterisk filosofi og transaktivisme. Liturgys nye operaeksperiment er en stor mundfuld, men for det meste bærer eksperimentet frugt
11. december 2020
Hunter Hunt-Hendrix er hovedarkitekten bag Liturgy og den nye udgivelse ’Origin of the Alimonies’.

Liturgy

Hvis man i denne tid savner personer, der taler kunsten op, kan man med fordel kigge i retning af Hunter Hunt-Hendrix, arkitekten bag Brooklyn-bandet Liturgy. Her er kunst ikke et interessant krydderi på tilværelsen, snarere smelter kunst, filosofi og levet liv sammen i én treenighed. Det er en radikal indstilling, som kan forekomme fremmedartet i vor tid, men som har sine historiske forgængere – ikke mindst i den tyske komponist Richard Wagner og hans forestilling om et Gesamtkunstwerk; et totalværk forløst af et kunstnerisk geni. Wagners begreb er da også en eksplicit reference for Liturgys nye metalopera, Origin of the Alimonies.

Black metal, transcendens og lommefilosofi

Liturgy slog for alvor igennem i 2011 med albummet Aesthethica, en kunstnerisk kulmination af Hunt-Hendrix’ vision om at skabe, hvad hun kaldte transcendental black metal. Bandet blev hyldet af musikpressen, men kom for mange i metalmiljøet også til at stå som indbegrebet af hipstermetal. Problemet var sådan set ikke musikkens eksperimenterende tendenser, for når alt kommer til alt, har det ikke været et særsyn, at black metal-genrens pionerer blandede alt fra electronica og støjrock til kompositionsmusik og folkemusik i metalgryden. Problemet var snarere Hunt-Hendrix’ ledsagende lommefilosofiske manifester, der iscenesatte Liturgys egen musik som en slags evolutionær bevægelse i black metal, samtidig med at de tog afstand fra genrens nihilistiske udgangspunkt. At Liturgy efterfølgende delvist forkastede black metal og fulgte hovedværket op med det mildt sagt famlende The Ark Work, gjorde ikke sagen bedre.

Hører man til dem, der har afskrevet Hunt-Hendrix som en prætentiøs kunstner fortabt i sit eget esoteriske filosofiske system, vil man nok heller ikke juble ved nyheden om Liturgys nye opera, som flittigt namedropper fransk poststrukturalisme, tysk idealistisk filosofi, jødisk kabbala-mystik, William Blake og selvfølgelig Wagner i sit forsøg på at gestalte både Hunt-Hendrix’ personlige kosmologi og hendes egen rejse mod en slags forløsning ved at springe ud som transkvinde tidligere i år.

Grandiost og berigende

Ligesom Matrix-filmene godt kunne give et æstetisk sus, selv om man ikke købte hele den pseudofilosofiske pakke, så er Origin of the Alimonies dog faktisk et album, der rummer både berigende og smukke musikalske oplevelser. Man er ikke i tvivl om Hunt-Hendrix’ dedikation, og musikken løftes overbevisende af både grundbandet (hvor kun guitarist Bernard Gann har været med helt tilbage fra debutalbummet, mens de to øvrige medlemmer først kom med på sidste års H.A.Q.Q.) og et udvidet kammermusikalsk ensemble med både strygere, blæsere, orgel/klaver og harpe.

Trods de grandiose ambitioner er det en overraskende kompakt lytteoplevelse, som faktisk formår at forene ekstremmetalliske udbrud, klassisk musik og nærmest freejazzede improvisationer, ligesom især »SIHEYMN’s Lament« udforsker Hunt-Hendrix’ interesse for glitch og digital manipulation. Albummets længste nummer, »Apparition of the Eternal Church«, er en omarrangering af et orgelværk af Olivier Messiaen – en dyb kristen tænker og én af det 20. århundredes vildeste komponister. Sjovt nok er det på dette klassiske cover, at albummet kommer tættest på black metallens power. Ikke alt lykkes lige godt, men det er forfriskende og fascinerende med en kunstner, der tør stille store spørgsmål til musikkens potentiale og væsen.

Liturgy: ’Origin of the Alimonies’ (YLYLCYN)