Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

Ord skaber virkelighed. Og i Katarina Frostensons virkelighed er hendes voldtægtsdømte mand uskyldig

Katarina Frostenson fortæller sin version af Sveriges største #MeToo-historie, som var hun Donald Trumps poetiske søster. Bogen ’F. En färd’ er et forsvar for hendes mand Jean-Claude Arnault og den gamle verden, han tilhører
Jeg ved ikke, hvad jeg skal stille op med Katarina Frostensons ’F’. Med at hun betragter sin mands frihedsberøvelse som et angreb på kunsten og kulturen og et udtryk for en ideologisk kamp, ikke et udtryk for, at han har brudt loven, skriver Kamilla Löfström.

Jeg ved ikke, hvad jeg skal stille op med Katarina Frostensons ’F’. Med at hun betragter sin mands frihedsberøvelse som et angreb på kunsten og kulturen og et udtryk for en ideologisk kamp, ikke et udtryk for, at han har brudt loven, skriver Kamilla Löfström.

Lisa Thanner

Kultur
18. december 2020

Alene med måren i et stort hus på Møn er det ligefrem uhyggeligt at læse Katarina Frostensons nyeste forsvar for sin mand Jean-Claude Arnault og den gamle verden, han tilhører. Uhyggeligt fordi mårens kratten på loftet forstærker den følelse af uvirkelighed, jeg mærker ved Frostensons insisteren på at leve i en verden, hvor voldtægt ikke findes, og kunstnere lever en ophøjet tilværelse. Sidst hun forsvarede sin mand var med bogen K fra 2019, denne gang hedder forsvaret F.

Det er så mærkeligt at blive præsenteret for hendes version af Sveriges største #MeToo-historie, som var hun Donald Trumps poetiske søster. En sag der begyndte den 21. november 2017, da 18 kvinder, som journalist Matilda Gustavsson havde fundet frem til, stod frem i Dagens Nyheter og fortalte om de overgreb, Arnault havde udsat dem for. I Frostensons verden behøver hun slet ikke at forholde sig til det faktum, at hendes mand i december 2018 blev dømt for voldtægt. Han afsoner nu sin straf på to et halvt års fængsel.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her