Anmeldelse
Læsetid: 9 min.

Antologifilmen ’Small Axe’ er en kulturel og kunstnerisk milepæl om at være sort i Storbritannien

Den britiske filminstruktør Steve McQueen borer sig ind i hovedet på sine personer, så man føler sig som deltager i og ikke blot tilskuer til deres historier. Det gælder også hans seneste unikke projekt, ’Small Axe’, der består af fem film om vestindiske indvandrere og deres børn i London i 1970’erne og 1980’erne
Lokalmiljøet spiller en stor rolle i Steve McQueens filmantologi ’Small Axe’, der kan streames på dr.dk fra fredag. I filmen ’Alex Wheatle’ forvandler det tidligere børnehjemsbarn Alex Wheatle (i filmen spillet af Sheyi Cole) sig fra naiv landmus til cool storbykat, da han flytter til bydelen Brixton.

Lokalmiljøet spiller en stor rolle i Steve McQueens filmantologi ’Small Axe’, der kan streames på dr.dk fra fredag. I filmen ’Alex Wheatle’ forvandler det tidligere børnehjemsbarn Alex Wheatle (i filmen spillet af Sheyi Cole) sig fra naiv landmus til cool storbykat, da han flytter til bydelen Brixton.

DR Presse

Kultur
29. januar 2021

Personerne i Steve McQueens film kæmper for overlevelse – både i helt bogstavelig og mere overført forstand. Det er marginaliserede mennesker, som undertrykkes af det omgivende, intolerante samfund, og for hvem hverdagen er en konstant kamp for at holde fast i deres identitet og kultur. Det er et tema, som den britiske filmskaber og kunstner borer sig dybt ned i i stort set alle sine film fra spillefilmdebuten Hunger (2008), der handler om sultestrejkende IRA-folk, over den oscarvindende slavefortælling 12 Years a Slave (2013) til hans nyeste, mest ambitiøse og aldeles fremragende projekt, antologifilmserien Small Axe.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her