Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

Bog om de danske filmværksteder er fuld af interessante historier om ambitiøse drømmere

Jubilæumsbog om filmværkstederne i Danmark opruller historien om, hvordan det blev lettere at lave frie film for vordende instruktører som for eksempel Thomas Vinterberg, hvis karriere begyndte ved en pølsevogn. Kristen Bjørnkjær, der selv var en del af Filmværkstedet i København, har læst bogen
Fra filmen ’Danmark’, 2017, instrueret af Kasper Rune Larsen. En af de film, der bliver omtalt i ny bog om filmværkstederne i Danmark.

Fra filmen ’Danmark’, 2017, instrueret af Kasper Rune Larsen. En af de film, der bliver omtalt i ny bog om filmværkstederne i Danmark.

Fra filmen.

Kultur
11. januar 2021

Hvis man vil skrive en bog, kan man i princippet klare sig med kuglepen og papir, men ville man lave film, skulle der dyrere grej til, dengang for 50 år siden, da det første filmværksted, Workshoppen, blev åbnet i København, og hvem havde råd til det, hvis man blot var håbefuld? Vejen til kunstneriske og alternative film var tung og stenet.

Det blev der lavet om på.

En ung Jørgen Leth var ude med en sønderlemmende kritik af danske films elendighed, fordi de altid skulle kunne »betale sig«. Det skulle være lige så let at lave film som at sende et flyveblad ud.

»Alle skulle kunne lave film,« forklarer filmfotografen og instruktøren Ole John i den bog, Friheden til at lave hva’ fuck man vil, der netop er udsendt i anledning af jubilæet, og hvor instruktør og forfatter Sebastian Cordes interviewer en masse filmfolk, der har benyttet sig af værkstederne, som i dag kan nævnes i flertal, fordi ideen bredte sig til provinsbyerne.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her