Dopha er ikke bange for at vise selvironi. Det gør hendes debutalbum uendeligt sjovt

Debutalbummet fra den nye, danske popkomet Dopha viser ikke kun hendes popmusikalske målrettethed – det afslører også, at hun ikke er bange for at tage afstikkere til enhver anden genre, der skulle fange hendes nysgerrighed undervejs
Dophas debutalbum ’The Game’ viser, at hun ikke er bange for at tage afstikkere til enhver genre, der skulle fange hendes nysgerrighed undervejs.

Anders Berg

20. januar 2021

I snart et år har musikbranchen været hårdt ramt af aflysninger, afventen og uudholdeligt rungende stilhed. Men på mirakuløs vis – og modsat så mange andre håbefulde, unge musikere verden over – er det lykkedes den nye, danske popkomet Dopha at gøre det forgangne år til det hidtil bedste i hendes karriere. Ganske upåvirket af samfundets fortsatte nedlukning indleder sangerinden nu 2021 i samme, fremadstormende stil ved at udgive sit debutalbum, The Game.

De største fortællinger i det usagte

Det lader til, at Sofie Daugaard Andersen, der laver musik under aliasset Dopha, kun ser fremad. Men ser hun sig alligevel over skulderen, kan hun betragte en brusende slipstrøm af populære singler, som har givet hende masser af rotationstid i radioen og desuden ladet hende spille på landsdækkende tv. Hvis man så konkluderer, at det går strygende for Dopha, har man allerede gentaget indholdet i størstedelen af de anmeldelser og artikler, der findes om hendes musik. Men heldigvis er der mere at sige om den unge sanger, end at hun lader til at være både godt og direkte på vej mod en stor karriere.