’Dronning over verdens magter’ af Enheduana er ren 4.300 år gammel dynamit

I langdigtet ’Dronning over verdens magter’ besynger verdens første navngivne forfatter, den mesopotanske ypperstepræstinde Enheduana, der levede for 4.300 år siden, kaosgudinden Inana. Sophus Helles gendigtning er en imponerende lettilgængelig dybt fascinerende udgivelse
Sophus Helle (billedet) og mikroforlaget Uro fortjener al mulig ros for at have viljen og evnerne til at udgive en bog som ’Dronning over verdens magter’.

Kim Matthäi Leland/Ritzau Scanpix

15. januar 2021

Af et langdigt på bare 18 sider at være er det et gevaldigt historisk vingesus, som Dronning over verdens magter byder på. Historiens vingesus er en kliché, der normalt huserer i guidebøger og rejseannoncer, men ikke desto mindre det bedste forhåndenværende billede på oplevelsen af at blive skubbet eller puffet til, idet man bliver konfronteret med noget fra en fortid, der ellers virkede så fjern, at den næsten var fraværende.

Dronning over verdens magter er Sophus Helles imponerende oversættelse af et 4.300 år gammelt sumerisk digt fra Mesopotamien i det nuværende Irak (civilisationens vugge, for nu at bruge endnu en kliché). Digtet er skrevet af ypperstepræstinden og kongedatteren Enheduana fra oldtidsbyen Ur, og det skiftevis hylder gudinden Inana og appellerer til, at hun skal hjælpe Enheduana med at udradere de sumeriske oprørere, der prøver at tage magten over Ur fra hendes far. Han, Sargon af Akkad, tilskrives æren for at erobre oldtidens sumeriske bystater og grundlægge verdens første imperium, det Akkadiske Imperium.

Kenneth Krabat

Storslået og appetitvækkende omtale! Tak.