’It’s a Sin’ byder på tåretrækkende lynzapning gennem årtiet, hvor homofesten blev en katastrofe

Jodie. Det er Jodie fra den kugleskøre, amerikanske sitcom Skum (Soap) fra 1977, som jeg husker allerbedst. Siden kom den mutte Steven Carrington i rigmandssoap-operaen Dollars (Dynasty). Og den generte Charles (Jeremy Irons) og den flamboyante Sebastian (Anthony Andrews) i upperclass-dramaet Gensyn med Brideshead (Brideshead Revisited), tv-filmatiseringen af Evelyn Waughs roman.
Alle sammen homoseksuelle mænd, der har sat sig fast i mit indre kulturelle landskab, som har givet ansigt og krop til den homoseksuelle erfaring. De blev alle en del af mit verdensbillede – sendt ind i mig fra det almægtige tv, som stadig den dag i dag fortæller os om livet.
Fiktionen kan flytte bjerge og hele kløfter. Den kan ære minder, og den kan åbne øjne og hjerter for andres, gerne anderledes, tanker og trængsler. Den homoseksuelle erfaring blev en del af mit præpubertære univers, det var invasive gaver i normaliteten foran 28 tommers B&O-fjernsynet derude i Holbæk.
Ønsker du at kommentere artiklerne på information.dk?
Du skal være registreret bruger for at kommentere.
Log ind eller opret bruger »