Anmeldelse
Læsetid: 7 min.

Journalist Isabel Wilkerson i ny bog: USA er et kastesamfund på linje med det indiske

Isabel Wilkerson forsøger at forklare den strukturelle racisme i USA ud fra det indiske kastesystem
Isabel Wilkersons bog er meget læseværdig, oplysende og samler på fornem vis den afroamerikanske historie i et værk. Den minder os om, hvor grufuld og særskilt afroamerikanernes historie er. Her ses sorte i kø til fødevarehjælp i Minneapolis.

Isabel Wilkersons bog er meget læseværdig, oplysende og samler på fornem vis den afroamerikanske historie i et værk. Den minder os om, hvor grufuld og særskilt afroamerikanernes historie er. Her ses sorte i kø til fødevarehjælp i Minneapolis.

Kerem Yucel

Kultur
8. januar 2021

Pulitzer-prismodtageren Isabel Wilkerson har skrevet endnu en fængende bog om afroamerikanernes historie og liv. I Caste – The Lies That Divide Us bruger hun det indiske kastebegreb til at forstå og forklare den ulighed, vi i en dansk sammenhæng typisk kalder strukturel racisme.

Wilkersons mission er ikke først og fremmest at påvise den åbenlyse racisme, som foregår i det amerikanske samfund. Hun ønsker at forklare oprindelsen til det, hun ser som et moderne kastesamfund, det vil sige den forskelsbehandling, der foregår hver dag, og også udøves af velmenende amerikanere, som i egen selvforståelse er alt andet end racister.

For at få greb om den helt ’naturlige’ forskelsbehandling, hvor afroamerikanere gang på gang behandles som mindre værd end hvide, vælger hun den analytiske kasteprisme, der normalt ikke kædes sammen med USA. Wilkersons pointe er, at det amerikanske samfund vitterligt er et kastesamfund, og at der er mange flere fællestræk mellem USA og Indien, end man først skulle tro.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Bjørn Pedersen

"Som Wilkerson minder os om igen og igen, er racebegrebet ikke et biologisk forankret begreb, hvilket videnskaben har påvist i efterhånden mange studier."

Korrekt, men dem der i sin tid dømte f.eks. at japaneren i artiklens eksempel ikke var "hvid", troede selv på (eller insisterede af magtpåliggende grunde på at de troede på) at det var et biologisk-videnskabelig forankret begreb. Det var reelt en pseudovidenskab fra dets spæde start til raceslaveri, og til kulminationen i systematiske folkemord, "medlidenheds"-drab, og Jim Crow. Og når dem med magt, tror på at en afrikaner er det laveste, et halv-menneske, og påstår at det er "videnskaben", at de har "fornuften" på deres side... ja, så bliver det gjort til en social virkelighed uanset om det er en videnskabelig uvirkelighed. I klasse-kontekst blev kapitalejerne indenfor de nordeuropæiske lande under industrialiseringen også placeret øverst i hierakiet. Det man kalder socialdarwinisme. Det er denne pseudovidenskabelige rod, der ikke er mange der idag tror på, men der har været så dominerende, at den har og har haft en historisk-kulturel "trickle-down"-effekt på de folk den var i daglig kontakt med. Altså slaverne og slaveejerne, og deres respektive efterkommere. Der eksisterer stadigvæk fortællingen om "det primitive Afrika" i dag, også selvom denne ahistoriske myte, ikke tilskrives en biologisk årsag længere. Men "trickle-down" effekten, fortællingen om at afrikanere ikke er i stand til at skabe eller have civilisation, lever stadig, præsenteres stadigvæk i reklamer, selv af dem der prøver at hjælpe afrikanere i Afrika. Og det er gennem identificeringen af hvilke historier, der er myter, hvilke historier fra Historien, der er race-myter skabt i og af, racelæren, at man kommer racisme til livs.

Og selvom jeg også ville være skeptisk mht. at kalde den amerikanske racetro og dét den medfører, for et "kastesamfund", så er det netop biologiseringen af, racialiseringen af, klasseskellene i USA der startede, og stadig videreføre, den amerikanske racetro. Amerikanere, selv på (den midt/liberale/Demokratiske) venstrefløj, er generelt tilbageholdene over at tale om deres samfund som et klassesamfund. De tror at "klasse" er lig sådan noget med britiske "lords", altså en formaliseret, snævert defineret, juridisk legitimeret, stændersamfund. Det er i hvert fald min personlige erfaring med at diskutere med mange amerikanere om klasse.

Det skal også nævnes at der genetisk set er tegn på at det indiske kastesamfund kan have en genetisk rod, de øverste kaster har mere genetisk tilfælles med indoeuropæere og de lavere kaster mere genetisk tilfælles med andre asiatiske folkeslag. I dette forhistoriske tilfælde, har det selvfølgelig ikke været (pseudo-)"rationelle" eller (pseudo-)"videnskabelige" grunde der har ligget til grund for formel adskillelse, men simpelthen at man som invaderende stamme underlagde sig folk i det nuværende Indien, der talte anderledes og nok også har set noget anderledes ud end de invaderende stammer fra det forhistoriske kaukasus, hvor også de fleste europæiske folkeslags stammer kom fra.

Det USA reelt mangler, er en nation kaldet "amerikanere". Nation, altså folk eller etnicitet, og ikke ment som nation værende lig et land eller stat. De har været "hvide/sorte/asiatiske/ amerikanere" så længe, at de ikke kan tænke sig som ét folk, og de har reelt slet ikke haft én historie som ét folk de kan skabe en sådan nation på. For der var en magtpåliggende grund til at man ville skelne mellem det at være "rigtig" amerikaner og så alle de grupper ("racer"), man formente adgang til at være jævnbyrdige amerikanere.

Det er aldrig for sent at skabe nye nationer. Danskere var ikke altid en nation. Vi var i sin tid en del af den "suetonske" (oldtidssvenske, om man vil) stamme. I modsætning til indernes kastesystem, er den amerikanske racelære allerede i opbrud i kraft af man holdt op med at tro på den oprindelige racetro. Det man kæmper med og mod er "trickle-down" effekten, dens historisk-kulturelle efterkommer. Det virker på mig som en "lettere" kamp der er nået længere, der dog selvfølgelig kræver at amerikanerene stadig bliver bedre til at tænke på sig selv som ét folk, og at klasseskel skal tages alvorligt som klasse-skel og ikke racialiseres.

(I øvrigt spøjst at skrive at bogen koster 20 britiske pund. Jeg foreslår brug af https://www.xe.com/currencyconverter/ til næste gang, men ellers en interessant anbefaling)